Zareie F, Orojlu S, Rasuli D, Naseri O, Shams S H. LACK OF KNOWLEDGE OF PHARMACOLOGY IN NURSING STUDENTS RATE, CAUSES AND SOLUTIONS. Nursing and Midwifery Journal 2013; 11 (6)
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1423-fa.html
چکیده: (9973 مشاهده)
ضعف در دانش داروشناسی دانشجویان پرستاری؛ فراوانی، علل و
راهکارها فرزاد
زارعی[1]٭، سمیرا
اروجلو[2]، داود
رسولی[3]، امید
ناصری[4]، شادی شمس[5] تاریخ
دریافت 25/01/1392 تاریخ پذیرش 30/03/1392 چکیده پیش زمینه و هدف: دانش
داروشناسی اهمیت بسزائی در آموزش پرستاری دارد و فراگیری مناسب آن توسط دانشجویان
نقش مهمی را در کسب مهارتهای مراقبت دارویی در آینده کاری آنها ایفا مینماید. این
مطالعه با هدف بررسی فراوانی, علل ضعف دانش داروشناسی و راهکارهای مناسب جهت رفع
آن انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی بوده و با شرکت تمام
دانشجویان سالهای دوم، سوم و چهارم پرستاری (جمعاً 197 نفر) انجام شد. دادهها
توسط یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته جمعآوری گردید و نهایتاً توسط نرمافزار SPSS نسخه 16 تجزیه و
تحلیل گردید. یافتهها: 9/86درصد از دانشجویان پرستاری ابراز داشتند که در دانش
داروشناسی خود ضعف دارند که از این میان قریب به 95درصد آنان ضعف خود را متوسط به
بالا ذکر نمودند. از میان علل احتمالی این ضعف نیز حجم بالای مطالب مربوط به
داروشناسی و ارائه آن در یک ترم به عنوان مهمترین عامل ضعف اشاره گردید. به تناسب
این امر ارائه این درس در ترمهای متوالی به عنوان بهترین راهکار برای رفع این ضعف
انتخاب شد. بحث و نتیجهگیری: با
توجه به اذعان اکثریت دانشجویان به ضعف خود در درس داروشناسی و برآورد میزان آن در
حد متوسط به بالا و شناخت علل آن از یک سو و اهمیت این دانش در آموزش پرستاری و تربیت
پرستارانی توانمند جهت ارائه مراقبتهای دارویی از سوی دیگر لازم است که
راهکارهایی جدی جهت رفع این نقص و بهبود یادگیری داروشناسی در دانشجویان پرستاری
در پیش گرفته شود. کلید واژهها:
دانشجویان پرستاری، داروشناسی، آموزش پرستاری مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره ششم، پی در
پی 47، شهریور 1392، ص 452-443 آدرس مکاتبه: ارومیه، کیلومتر 11جاده سرو،
پردیس نازلو، دانشکده پرستاری و مامایی، تلفن: 09181767437 Email: ZareieFarzad@gmail.com
[1] دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و
مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ( نویسنده مسئول) [2] دانشجوی
کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه [3] دانشجوی دکتری
تخصصی آموزش پزشکی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه [4] دانشجوی
کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه [5] دانشجوی
کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری