دوره 12، شماره 5 - ( مرداد 1393 )                   جلد 12 شماره 5 صفحات 385-379 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

habibzadeh H, moradi Y, rasouli D. THE EFFECT OF CONCEPT MAPPING TEACHING METHOD ON CRITICAL THINKING SKILLS OF NURSING STUDENTS. Nursing and Midwifery Journal 2014; 12 (5) :379-385
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1443-fa.html
حبیب زاده حسین، مرادی یاسر، رسولی داوود. تأثیر آموزش به روش نقشه مفهومی بر مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری. مجله پرستاری و مامایی. 1393; 12 (5) :379-385

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1443-fa.html


1- دکترای آموزش پرستاری، استادیار گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران
2- کارشناسی ارشد پرستاری، مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران (نویسنده مسؤل) ، pouyesh.ndpmu@yahoo.com
3- کارشناس ارشد پرستاری، مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران
چکیده:   (7085 مشاهده)
 چکیده  پیش‌زمینه و هدف: پرورش مهارت‌های فکری دانشجویان همیشه مسئله پیچیده‌ای در آموزش بوده و امروزه حالت جدی‌تری به خود گرفته است. روش‌های متداول آموزشی ازجمله سخنرانی که به‌عنوان روش غالب در نظام آموزش عالی به کار می‌رود، سبب گسترش سبک انفعالی می‌شود که مطابق آن تفکر انتقادی به معنای واقعی نادیده گرفته می‌شود. این مطالعه به‌منظور بررسی تأثیر آموزش به روش نقشه مفهومی بر مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری انجام شد.  مواد و روش‌ها: در یک مطالعه نیمه تجربی با طرح دو گروهی قبل- بعد آموزش، 40 نفر از دانشجویان ترم سوم پرستاری با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تخصیص داده شدند. دانشجویان گروه مداخله به مدت شش جلسه دوساعته و گروه کنترل پنج جلسه دوساعته به ترتیب تحت آموزش با روش نقشه مفهومی و روش مرسوم و سنتی قرار گرفتند. تفکر انتقادی با استفاده از پرسشنامه مهارت‌های تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) قبل و بعد از مداخله در دو گروه بررسی شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار 19 SPSS صورت گرفت.آمار توصیفی و نیز آزمون‌های آماری تی زوج و مستقل به کار گرفته شد.  یافته‌ها: نتایج نشان داد که استفاده از آموزش به روش نقشه مفهومی، سبب افزایش معنادار میانگین نمرات پس‌آزمون در گروه مداخله نسبت به پیش‌آزمون شده است (001/0P=). میانگین نمرات تمامی ابعاد تفکر انتقادی در گروه مداخله به‌جز حیطه‌های ارزشیابی و استدلال استقرایی نسبت به گروه کنترل پس از استفاده از نقشه مفهومی به‌طور معناداری افزایش یافته بود و این در حالی است که گروه کنترل فقط در دو حیطه ارزشیابی (004/0P=) و استدلال استقرایی (003/0P=) توانست معناداری آماری را به خود اختصاص دهد.  بحث و نتیجه‌گیری: بکار گیری روش‌های آموزشی فعال ازجمله روش نقشه مفهومی می‌تواند باعث ارتقای مهارت‌های تفکر انتقادی به ‌عنوان یک اصل اساسی، در دانشجویان گردد.  کلیدواژه‌ها: نقشه مفهومی، مهارت‌های تفکر انتقادی، آموزش پرستاری  مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دوازدهم، شماره پنجم، پی‌درپی 58، مرداد 1393، ص 385-379  آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، تلفن: 2754961-0441  Email: pouyesh.ndpmu@yahoo.com  
متن کامل [PDF 241 kb]   (2365 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb