دوره 13، شماره 6 - ( شهریور 1394 )                   جلد 13 شماره 6 صفحات 472-458 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hajian S, Shariati M, Mirzaii Najmabadi K, Yunesian M, Ajami M I. THE EFFECT OF EDUCATIONAL INTERVENTIONS ON KNOWLEDGE, PERCEIVED EFFICACY, SELF-EFFICACY, BEHAVIORAL INTENTION AND MODE OF CHILDBIRTH IN PREGNANT WOMEN. Nursing and Midwifery Journal 2015; 13 (6) :458-472
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1447-fa.html
حاجیان سپیده، شریعتی محمد، میرزایی نجم آبادی خدیجه، یونسیان مسعود، عجمی محمد اسماعیل. بررسی تأثیر مداخلات آموزشی دوران بارداری بر درک کارآمدی، قصد رفتاری و روش زایمان زنان باردار. مجله پرستاری و مامایی. 1394; 13 (6) :458-472

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1447-fa.html


1- استادیار، گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، hajian74@yahoo.com
2- دانشیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- دانشیار، گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
4- استاد، گروه بهداشت و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
5- استادیار، گروه زنان و مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
چکیده:   (7159 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: اگرچه زایمان سزارین به‌عنوان راهکاری ضروری جهت نجات حیات مادر یا نوزاد در بعضی موارد به کار گرفته می‌شود، اما افزایش این عمل جراحی بزرگ طی سال‌های اخیر آن را به یک مشکل بهداشتی در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه ازجمله ایران مبدل ساخته است. هدف از این پژوهش، تعیین و مقایسه تأثیر مداخلات آموزشی دوران بارداری بر درک کارآمدی، قصد رفتاری و روش زایمان زنان باردار در دو گروه تجربی و کنترل می‌باشد.  مواد و روش کار: مطالعه حاضر، یک کارآزمایی در عرصه می‌باشد که با مشارکت 572 زن باردار کم‌خطر از کلیه مرکز بهداشتی شهر شاهرود به‌صورت نمونه‌گیری مستمر و تخصیص تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل انجام شد. به شرکت‌کنندگان در گروه آزمون، مهارت‌های کنترل ترس و کاهش درد حین زایمان طی 8 جلسه تحت نظارت ماماهای واجد شرایط آموزش داده شد. در ابتدا و انتهای آموزش‌ها سطوح آگاهی، درک اثربخشی، خودکارآمدی، قصد رفتاری برای روش زایمان توسط پرسشنامه ساختاریافته‌ای اندازه‌گیری شد. شرکت‌کنندگان در گروه کنترل نیز همان پرسشنامه را در دو نوبت به فاصله حداقل 8 هفته تکمیل کردند و تنها مراقبت‌های معمول بارداری را دریافت نمودند. درنهایت، متغیرهای پرسشنامه، روش زایمان و پیامدهای بارداری در همه شرکت‌کنندگان در مطالعه، با یکدیگر مقایسه شد.  یافته‌ها: در گروه آزمون، میانگین نمره متغیرهای پرسشنامه تفاوت معناداری با یکدیگر قبل و پس از مداخلات داشت. در گروه کنترل، میانگین نمره آگاهی در نوبت دوم به‌طور معناداری ازلحاظ آماری بیش از میانگین آن در نوبت اول بود درحالی‌که چنین تفاوتی برای سایر متغیرها در این گروه دیده نشد. میزان سزارین در گروه کنترل بیش از گروه آزمون بود (5/52درصد در برابر 9/35درصد). در مقابل، شانس زایمان طبیعی در گروه آزمون نزدیک به 2 برابر بیش از این میزان نسبت به گروه کنترل بود (7/2-41/1CI=95%، 98/1=OR). تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد که سابقه حداقل یک‌بار زایمان طبیعی و آموختن مهارت‌های مقابله با ترس و کاهش درد حین لیبر در سن کمتر بارداری، دو عامل پیشگویی‌کننده برای افزایش شانس زایمان طبیعی بودند. پیامدهای پری ناتال در دو گروه مشابه بود و تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند.  بحث و نتیجه‌گیری: فراهم نمودن فرصت‌های آموزشی مؤثر با محوریت آموزش روش‌های کاهش درد غیردارویی به زنان باردار به تقویت نگرش مثبت به زایمان طبیعی، توانمندشدن آنان در مقابله با ترس از درد زایمان و کاستن از تقاضا برای سزارین‌های غیرضروری کمک شایانی می‌نماید.
متن کامل [PDF 763 kb]   (2221 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مامایی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb