 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Khorasani Zavareh D,  Mohammadlou F. EXPLORING FACTORS AFFECTING ON QUALITY OF HEALTHCARE DELIVERY SERVICES IN A PEDIATRIC EMERGENCY WARD BASED ON NURSES PERCEPTION: FINDING FROM A QUALITATIVE STUDY.  Nursing and Midwifery Journal 2014; 12 (5) :361-372
URL: 
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1466-fa.html   
                    
                    خراسانی زواره داود،  محمدلو فرانک. اکتشاف عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات درمانی اورژانس اطفال بر اساس نظرات پرستاران: یافتههای یک مطالعه کیفی.  مجله پرستاری و مامایی. 1393; 12 (5) :361-372
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1466-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- استادیار مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر برسلامت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، davoud.khorasani@gmail.com
 2- فوق لیسانس، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، ارومیه، ایران 
                    
                    
                    :       (9201 مشاهده)
                    
                    
                    چکیده
پیشزمینه و هدف: بیماران و مراجعین بیمارستان بهعنوان مشتریان مراکز درمانی هستند. عوامل مختلفی در به وجود آمدن احساس رضایت و یا عدم رضایت در مراجعین به مراکز درمانی دخیل هستند. با توجه به اهمیت و ضرورت ارائه خدمات با کیفیت اورژانسی، مطالعه حاضر با هدف بررسی مفهوم کیفیت و عوامل مؤثر در ارائه خدمات درمانی با کیفیت از دیدگاه پرستاران اورژانس بیمارستان شهید مطهری ارومیه طراحی گردید.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوی بوده است. ابزار گردآوری دادهها شامل مصاحبه چهره به چهره و بحث گروه متمرکز بوده است. انتخاب مشارکتکنندگان بر اساس نمونهگیری هدفمند و به تعداد 17 نفر از میان پرستاران، بخش اورژانس بوده که دارای تجربه عملی در زمینه ارائه خدمات اورژانسی بودهاند. گردآوری اطلاعات تا زمان حصول اشباع دادهها ادامه یافته است.
یافتهها: پژوهش حاضر نشان داد که از دیدگاه پرستاران کیفیت بهتر خدمات درمانی با تأمین منابع فیزیکی شامل تجهیزات پیشرفته و مکانیزه و فضای فیزیکی مناسب مربوط میشود. مهمترین عوامل مؤثر بر ارائه خدمات درمانی با کیفیت شامل مهارت و کارایی کارکنان و منابع فیزیکی شناسایی شدند و مهمترین موانع در ارائه خدمات با کیفیت اورژانسی نیز مربوط به فضای ناکافی اورژانس، آموزشی بودن بیمارستان، فرایندهای طولانی ارائه خدمات، فرهنگ مردم و دیدگاه ناصحیح ایشان در مورد خدمات اورژانس و ازدحام مردم در اورژانس میباشند.
بحث و نتیجهگیری: پژوهش نشان داد کیفیت بهتر خدمات با تأمین منابع فیزیکی صورت خواهد گرفت جهت حصول این امر و ارائه خدمات با کیفیت، اصلاح و بازنگری در فرایندهای جاری، ارائه آموزشهای مستمر برای کارکنان در تمامی حوزههای موردنیاز و استفاده از راهکارهای تشویقی و انگیزشی برای جلب مشارکت فعالانه کارکنان میبایست موردتوجه قرار گیرند.
کلیدواژهها: مشتری، رضایت مشتری، کیفیت، اثربخشی، رضایت بیمار، تحقیق کیفی
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دوازدهم، شماره پنجم، پیدرپی 58، مرداد 1393، ص 372-361
آدرس مکاتبه: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران تلفن: 814545808-021
Email: Davoud.khorasani@gmail.com
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
 کیفی |
                    موضوع مقاله: 
                    
مدیریت پرستاری