دوره 11، شماره 7 - ( مهر 1392 )                   جلد 11 شماره 7 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

FarokhEslamlou N. A COMPARATIVE STUDY OF THE NATURE OF EMOTIONAL INTELLIGENCE ON FOREIGN LANGUAGE LEARNING IN NURSING AND HEALTH STUDENTS IN URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCE. Nursing and Midwifery Journal 2013; 11 (7)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1482-fa.html
فرخ اسلاملو نازیلا. مطالعه مقایسه‌ای ماهیت هوش هیجانی بر یادگیری زبان خارجه در دانشجویان رشته‌های پرستاری و بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1392; 11 (7)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1482-fa.html


چکیده:   (9577 مشاهده)
  مطالعه مقایسه‌ای ماهیت هوش هیجانی بر یادگیری زبان خارجه در دانشجویان رشته‌های پرستاری و بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه     نازیلا فرخ اسلاملو [1]     تاریخ دریافت 24/02/1392 تاریخ پذیرش 18/05/1392   چکیده   پیش زمینه و هدف: هوش به طور سنتی بر اساس توانایی‌های ریاضی- منطقی و زبانی تعریف شده است. سال‌های زیادی است که روانشناسان مهم‌ترین استعداد افراد را IQ یا بهره هوشی نامیده‌اند. هدف این مقاله شناخت رابطه‌ی هوش هیجانی در یادگیری زبان خارجه در دانشجویان رشته‌های پرستاری و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه می‌باشد.   مواد و روش‌ها: این تحقیق کاربردی و از دسته مطالعات تحلیلی – مقطعی می‌باشد. جامعه‌ی مورد پژوهش شامل دانشجویان پرستاری و بهداشت از دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بوده که به این منظور از 348 دانش جو خواسته شد تا به پرسشنامه هوش هیجانی بار-ان( (1998 پاسخ دهند. ارتباط بین نمرات هوش هیجانی و خواندن ، گوش دادن ، صحبت کردن و مهارت نوشتن زبان خارجی و میانگین نمونه‌های کلی در ابتدا با به‌کارگیری این تست انجام شد و بعد از آن همبستگی بین نمرات کلی هوش هیجانی و نمرات شاخه‌های پنج‌گانه اصلی EQ توسط آزمون آماری پیرسون مورد ارزیابی قرار گرفت.   یافته‌ها: این بررسی روابط قابل توجهی در میان ساختارهای هوش فردی، بینا فردی، مهارت‌های مدیریت استرس و موفقیت تحصیلی را نشان می‌دهد . بر این اساس هم زنان و هم مردان مورد آزمون قرار گرفتند و نتایج به دست آمده در حال حاضر نشان می‌دهد که هیچ ارتباط معنی‌داری بین هوش عاطفی و یادگیری در مردان وجود ندارد. ا ما نتایج متفاوتی در مورد زنان به دست آمده است ، بنابراین به طور جداگانه رابطه معنی‌داری بین موفقیت تحصیلی با سازگاری و کنترل استرس ، مهارت خواندن با کنترل استرس ، خلق و خوی عمومی با سازگاری و مهارت صحبت کردن با بی ثباتی عاطفی ، هوش درون فردی و کنترل استرس وجود دارد .   بحث و نتیجه‌گیری: همان طور که نتایج نشان می‌دهد که میزان موفقیت در یادگیری یک زبان خارجی به طور مستقیم با هوش هیجانی مرتبط است.   کلید واژه‌ها : هوش هیجانی، ضریب هوشی، بین فردی، درون فردی، کنترل استرس، یادگیری زبان خارجی     مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره هفتم ، پی در پی 48، مهر 1392، ص 497-491     آدرس مکاتبه : دانشکده پزشکی ارومیه، تلفن: 09149362362   eslamlufn@gmail.com Email :     مقدمه از اواخر سال 1970 بسیاری از مطالعات مربوط به آموزش علوم در راستای راهبردهای یادگیری وجود دارند که منجر به ایجاد تمایل در آموزش زبان دوم و زبان خارجی می‌شود. محققان کشف کرده‌اند که زبان آموزان موفق در یادگیری زبان خارجه در مقایسه با هم‌کلاسی‌های خود که موفق نبوده‌اند، از فرایندهای ذهنی استراتژیک (استراتژی‌های یادگیری) بهره کافی را برده‌اند. ایالات متحده به تربیت تمام دانش آموزانی می‌پردازد که هم از لحاظ زبانشناسی و هم از لحاظ فرهنگی قادر به برقراری ارتباط موفقیت آمیز در یک جامعه کثرت گرا و همچنین در خارج از کشور باشند (1) . پس از تغییرات متعددی   که در روانشناسی هوش به وجود آمده است، اصطلاح هوش از مفهوم یک بعدی (2) به مفهوم چند بعدی (3) و سپس به یک حس عاطفی {, #8} تغییر یافته است. در آغاز قرن بیستم، آلفرد بینه، در طی یک درخواست که از دانشکده ملی فرانسه مبنی بر اندازه‌گیری تعداد دانش آموزانی که ترک تحصیل کرده‌اند، یک آزمون هوش طراحی کرد که شامل مفاهیم اطلاعات هوشی بود که بعداً دست‌خوش تغییرات زیادی شد. به عنوان مثال، بینه هوش را معادل توانایی‌های ذهنی می‌داند و همچنین آزمون‌های IQ را به عنوان یک مقیاس مناسب برای اندازه‌گیری هوش در نظر گرفته است. در واقع، در نیمه اول قرن بیستم IQ به عنوان یک عامل مؤثر در موفقیت تحصیلی در نظر گرفته شد (5) .     [1] کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی ، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
متن کامل [PDF 134 kb]   (3752 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb