Rahimi B, Kazemi N, Mohammadpour Y, Rahmatnejad L, Jabbari N. EVALUATION OF THE FACTORS AFFECTING STUDENTS’ ACADEMIC FAILURE IN URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES IN 1390. Nursing and Midwifery Journal 2013; 11 (8)
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1518-fa.html
رحیمی بهلول، کاظمی نرجس، محمدپور یوسف، رحمت نژاد لیلی، جباری نصرااله. بررسی عوامل مؤثر بر افت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه سال 1390. مجله پرستاری و مامایی. 1392; 11 (8)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1518-fa.html
چکیده: (10925 مشاهده)
بررسی عوامل مؤثر بر افت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان دانشکده
پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه سال 1390
بهلول رحیمی [1] ، نرجس کاظمی [2] ، یوسف محمدپور [3] ، لیلی رحمت نژاد [4] ، نصرااله جباری [5] *
تاریخ دریافت 10/04/1392 تاریخ پذیرش 12/06/1392
چکیده
پیش زمینه و هدف: افت تحصیلی دانشجویان یکی از مشکلات مهم در آموزش عالی محسوب میشود. این مطالعه با هدف بررسی عوامل مؤثر بر افت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان دانشکده پیراپزشکی ارومیه انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی است که در آن 165 نفر از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. رشته تحصیلی دانشجویان شامل رادیولوژی، علوم آزمایشگاهی، فناوری سلامت، هوشبری و اتاق عمل بودند. مشخصات دموگرافیک و دیدگاه دانشجویان در رابطه با عوامل مؤثر افت تحصیلی به وسیله پرسشنامهای پژوهشگر ساخته جمعآوری گردید و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد افت تحصیلی در بین دانشجویان رشته هوشبری بیش از سایر رشتهها بود (005/0 p= ). مهمترین عوامل مؤثر بر افت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان، وضعیت اقتصادی خانواده (00/0 p= ). و میزان ساعات مطالعه طی روز (003/0 p= ) بود. همینطور در بررسی دیدگاه دانشجویان نه تنها علل آموزشی ارتباط معنیداری با افت تحصیلی داشتند، بلکه دانشجویان عوامل خانوادگی و اقتصادی را نیز در افت تحصیلی دخیل میدانستند. به علاوه نتایج ارتباط معنیداری بین دیدگاه دانشجویان با سن، وضعیت تأهل و وضعیت شغلی آنان نشان نمیدهد(05/0 P> ).
بحث و نتیجهگیری: ویژگیهای فردی، وضعیت اقتصادی خانواده، میزان ساعات مطالعه و علل آموزشی از عوامل افت تحصیلی هستند. توجه بیشتر به محتوای آموزشی، عوامل مرتبط با آموزش دهنده، علاوه بر پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان از اتلاف وقت و هزینههای جاری مراکز آموزش عالی کشور جلوگیری و سبب بهبود و توسعه سیستم آموزش کشور میشود.
کلید واژهها : افت تحصیلی، دیدگاه دانشجویان، عوامل خانوادگی
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره هشتم ، پی در پی 49، آبان 1392، ص 621-614
آدرس مکاتبه: دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، تلفن: 2752300- 0441
Email: njabbarimp@gmail.com
[1] دکتری تخصصی انفورماتیک پزشکی عضو هیات علمی دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
[2] کارشناس ارشد آموزش پرستاری
[3] مربی، کارشناس ارشد پرستاری، عضوهیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
[4] مربی، کارشناس ارشد مامایی، عضوهیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
[5] دکتری تخصصی فیزیک پزشکی عضو هیات علمی دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه(نویسنده مسئول)
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
مدیریت پرستاری