دوره 11، شماره 8 - ( آبان 1392 )                   جلد 11 شماره 8 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zamanzadeh V, Valizadeh L, Nasiri K H. PERCEPTIONS OF FIRST AND LAST YEAR NURSING BACHELOR STUDENTS ABOUT THEIR OWN PROFESSION: A QUALITATIVE STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2013; 11 (8)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1522-fa.html
زمان‌زاده وحید، ولی‌زاده لیلا، نصیری خدیجه. ادراکات دانشجویان سال اول و آخر لیسانس پرستاری در خصوص حرفه خود: یک مطالعه کیفی. مجله پرستاری و مامایی. 1392; 11 (8)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1522-fa.html


چکیده:   (6178 مشاهده)
  ادراکات دانشجویان سال اول و آخر لیسانس پرستاری در خصوص حرفه خود: یک مطالعه کیفی     وحید زمان‌زاده [1] ، لیلا ولی‌زاده [2] *، خدیجه نصیری [3]     تاریخ دریافت 11/04/1392 تاریخ پذیرش 18/06/1392     چکیده   پیش زمینه و هدف: پرستاری در دهه‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی به طرف حرفه‌ای شدن نسبت به دهه‌های گذشته داشته است و با استفاده از برنامه‌های آماده‌سازی دانشگاهی و پژوهشی، پایه محکم علمی برای آن تأمین شده است. اما پژوهش‌ها در خصوص ادراکات دانشجویان از حرفه خود در ابتدا و انتهای تحصیل در ایران کافی به‌نظر نمی‌رسد. لذا مطالعه حاضر با هدف تبیین ماهیت تصویر از حرفه پرستاری در بین دانشجویان سال اول و آخر پرستاری مقطع کارشناسی انجام گرفت.   مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع کیفی می‌باشد. شرکت‌کنندگان در مطالعه 20 نفر از دانشجویان پرستاری سال اول و چهارم بودند. پس از توضیح هدف پژوهش و اخذ رضایت کتبی، از مصاحبه عمیق و غیرساختار یافته برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. روش نمونه‌گیری هدفمند بود. داده‌ها همزمان جمع‌آوری و تحلیل گردید . روش تجزیه و تحلیل همزمان به روش آنالیز محتوا انجام گرفت.   یافته‌ها: در مطالعه حاضر حیطه‌های ادراکی دانشجویان مقطع کارشناسی در خصوص حرفه در سال اول و آخر شامل: ماهیت علم و شغل پرستاری، منزلت اجتماعی حرفه و پرستاری بالفعل (در حال اجرا) بودند که در سال آخر کامل‌تر و نزدیک تر به واقعیت پرستاری بود. همچنین طبقه دیگری تحت عنوان عوامل منفی و مثبت تأثیرگذار بر ادراکات نیز شناسایی گردید.   بحث و نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان می‌دهد که ادراکات دانشجویان مقطع لیسانس از حرفه در سه حیطه می‌باشد. بنابراین اقدامات برای آگاهی دادن به روش صحیح جهت ادامه تحصیل از روی شناخت و مبنی بر واقعیت در این سه حیطه، جزو ضروریات به‌نظر می‌رسد، که می‌تواند در نظام مشاوره استاد راهنما گنجانده شود. همچنین مداخله در عوامل تأثیرگذار مهم می‌باشند.   کلید واژه‌ها : حرفه، دانشجو، پرستاری، مطالعه کیفی، ادراکات     مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره هشتم ، پی در پی 49، آبان 1392، ص 658-649     آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، تلفن: 4796770 -0411   Email: valizadehl@tbzmed. ac. ir     این مقاله حاصل طرح تحقیقاتی مصوب معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به شماره 15-11-86 و تأیید کمیته اخلاق دانشگاه با شماره 10773-4-5 می‌باشد.   [1] دانشیار، دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز   [2] دانشیار، دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز (نویسنده مسئول)   [3] دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز
متن کامل [PDF 154 kb]   (3525 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb