دوره 13، شماره 7 - ( مهر 1394 )                   جلد 13 شماره 7 صفحات 595-588 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

tohidi S, Norozi H, Karimi Moonaghi H, behnamvoshani H. CORRELATION BETWEEN NURSES’ SELF-ASSESSMENT SCORES WITH THE SCORES OBSERVED IN THE PERFORMANCE OF THEIR TEACHING COMPETENCY IN PATIENT EDUCATION. Nursing and Midwifery Journal 2015; 13 (7) :588-595
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1610-fa.html
توحیدی شهین، نوروزی حجی محمد، کریمی مونقی حسین، بهنام وشانی حمیدرضا. همبستگی نمره خودارزیابی با مشاهده توانمندی تدریس پرستاران در آموزش به بیمار. مجله پرستاری و مامایی. 1394; 13 (7) :588-595

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1610-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران (نویسنده مسؤل) ، NOROSIHM@MUMS.AC.IR
3- دانشکده پزشکی و گروه داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
4- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (4975 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: خودارزیابی روشی مفید در تکامل حرفه‌ای دانش‌آموختگان علوم‌پزشکی است و باعث توجه پرستار به عملکرد بالینی خود و درنتیجه اصلاح کاستی‌ها می‌شود. مطالعه حاضر باهدف مقایسه نمرات خودارزیابی توانمندی‌تدریس پرستار در آموزش به بیمار با نمرات مشاهده آموزش‌به‌بیمار در بخش‌های قلب و سی‌سی‌یو بیمارستان‌های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 92 انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه تحلیلی- همبستگی بر روی 60 نفر از پرستاران شاغل در بخش‌های قلب و سی‌سی‌یو بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد به‌صورت در دسترس انجام گرفت. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه خودارزیابی توانمندی‌تدریس و چک‌لیست مشاهده آموزش‌به‌بیمار بود. داده‌ها با آزمون‌های آماری تی‌مستقل، آنالیز واریانس یک‌طرفه و ضریب همبستگی پیرسان با نرم‌افزار SPSS انجام شد. یافته‌ها: میانگین نمرات خودارزیابی پرستاران 05/2±31/15 و میانگین نمرات مشاهده آموزش‌به‌بیمار 20/2±63/12 بود که بین این دو، اختلاف معنادار آماری وجود دارد (001/0 (P= همبستگی نمرات ارزیابی به دو روش خودارزیابی و مشاهده توانمندی تدریس( 1/r=0   و 11/0  p=) را نشان داد. بحث و نتیجه‌گیری: به‌طورکلی درک پرستاران از دانش و مهارت توانمندی‌تدریس خود بیش‌ازحد واقع بود که این منجر به عدم سعی در رفع نقایص توسط پرستاران و درنتیجه اختلال در حرکت به سمت ارتقاء کیفیت آموزش به بیمار می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود زمینه ایجاد خودارزیابی‌های واقعی توسط پرستاران مهیا شود.
متن کامل [PDF 459 kb]   (1565 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش علوم پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb