دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1384 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amirzadeh N, Khalilzadeh H, Amirzadeh J. A Comparative Study between Two Methods of Health Education on Mother’s Knowledge about Child Training in Urmia Health Center in 2003.. Nursing and Midwifery Journal 2005; 3 (1)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-164-fa.html
امیرزاده نوریه، خلیل‌زاده حمیده، امیرزاده جمیله. ارتقای سطح سلامت و اصلاح باورهای فرهنگی مادران در رابطه با تعلیم و تربیت و انضباط کودکان به وسیله دو روش آموزش بهداشت در مراجعه کنندگان به پایگاه‌های جمعیتی شهرستان ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1384; 3 (1)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-164-fa.html


چکیده:   (13457 مشاهده)
  ارتقای سطح سلامت و اصلاح باورهای فرهنگی مادران در رابطه با تعلیم و تربیت و انضباط کودکان به وسیله دو روش آموزش بهداشت در مراجعه کنندگان به پایگاه‌های جمعیتی شهرستان ارومیه   نوریه امیرزاده [1] ، حمیده خلیل‌زاده [2] ، جمیله امیرزاده [3]   فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی   سال سوم، شماره اول، بهار 1384   چکیده   مقدمه: کودکان ذخایر گرانبها و آینده‌سازان هر جامعه‌ای هستند والدین به خصوص مادران در امر مراقبت، تعلیم، تربیت و اجتماعی شدن کودکان خود همواره تلاش می‌نمایند. جهت عملکرد درست لازم است که دانش و مهارت‌های لازم درباره تعلیم و تربیت منطبق با آخرین دستاوردهای روانشناسی و علوم مربوطه را کسب نمایند. چرا که آگاهی والدین نقش چشمگیر در تعلیم و تربیت کودکان و زندگی آتی آنان خواهد داشت. از این رو مطالعه حاضر با هدف ارتقاء سطح سلامت و باورهای فرهنگی مادران در رابطه با تعلیم و تربیت کودکان با استفاده از دو روش آموزشی انجام پذیرفت.   مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که با هدف تأثیر دو روش آموزش (قبل و بعد آموزش) صورت گرفته است. نمونه‌های این پژوهش 180 نفر از زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان ارومیه می‌باشد. گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و مصاحبه حضوری با مادران انجام گرفته است. پرسشنامه مشتمل بر دو بخش دموگرافیک و سوالات پژوهش در رابطه با اهداف پژوهش است.   نتایج: نتایج نشان می‌دهد که اکثریت نمونه‌های مورد بررسی بین (39-30) سال سن داشتند، 31% دارای تحصیلات متوسطه، 91% خانه‌دار، 7/33% دارای دو فرزند بودند، 65% والدین اطلاعاتی در ارتباط با تعلیم و تربیت و انضباط داشتند و 52% دارای سابقه آموزش قبلی در این رابطه بودند. در مقایسه تأثیر دو روش آموزشی، یافته‌ها نشان داد که هر دو روش آموزشی، یافته‌ها نشان داد که هر دو روش آموزشی تأثیر یکسان در افزایش آگاهی والدین دارد. (p>0.05)   بحث و نتیجه گیری: یافته‌ها نشان می‌دهد که دو روش آموزشی در افزایش سطح آگاهی، باورهای فرهنگی مادران موثر است بنابراین پیشنهاد می‌گرددکه جهت دستیابی به سلامت کودکان، کلیه مراکز بهداشتی، یافته‌های این پژوهش را در جهت بهتر کردن دانش و باورهای مادران به کار گیرند.   واژه های کلیدی: مادران، تعلیم و تربیت، کودکان   فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، سال سوم، شماره اول، ص 1-4، بهار 1384   آدرس مکاتبه: ارومیه، خیابان بسیج دانشکده پرستاری و مامایی، تلفن: 2225522- 0441   [1] - مربی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه   [2] - مربی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه   [3] - مربی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
متن کامل [PDF 163 kb]   (1792 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb