دوره 11، شماره 10 - ( دی 1392 )                   جلد 11 شماره 10 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motaarefi H, orujlu S, Habibzade H, Sakhaie S H. THE ATTITUDE OF STUDENTS OF NURSING AND PUBLIC HEALTH FACULTY ON THEIR TEACHERS’ EVALUATION, 2011. Nursing and Midwifery Journal 2014; 11 (10)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1645-fa.html
متعارفی حسین، اروجلو سمیرا، حبیب زاده حسین، سخایی شهریار. بررسی دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و بهداشت خوی در رابطه با ارزشیابی اساتید در سال1391. مجله پرستاری و مامایی. 1392; 11 (10)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1645-fa.html


چکیده:   (5758 مشاهده)
بررسی دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و بهداشت خوی در رابطه با ارزشیابی اساتید در سال1391 حسین متعارفی ، سمیرا اروجلو ، حسین حبیب زاده ، شهریار سخایی تاریخ دریافت 02/06/1392 تاریخ پذیرش 02/09/1392 چکیده پیش زمینه و هدف: دانشگاه‌های علوم پزشکی به اساتید توانمند و با انگیزه به عنوان یکی از ارکان تعلیم و تربیت نیاز دارند تا در آموزش دانشجویان و ارتقاء بهداشت و درمان جامعه موثر واقع شوند. شناخت عوامل موثر بر کارایی اعضا هیئت علمی از ضرورت‌هایی است که می‌تواند در افزایش بهره‌وری، رضایت شغلی و برنامه ریزی موفق در ایجاد محیطی پر شور و مفید در دانشگاه کمک کننده باشد. هدف این پژوهش تعیین دیدگاه دانشجویان در رابطه با ارزشیابی اساتید بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، کلیه دانشجویان دانشکده پرستاری و بهداشت خوی به تعداد 151 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند. سپس دانشجویان بر اساس معدل کل به سه دسته ضعیف، متوسط و ممتاز تقسیم شدند و دیدگاه آنان نسبت به ارزشیابی اساتید از طریق پرسشنامه دست ساخته مورد بررسی قرار گرفت. پس از جمع آوری داده‌ها، اطلاعات با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 16 و روش‌های آماری توصیفی و همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که میانگین سنی دانشجویان52/1 ±89/20 سال بود. 9/62 درصد دانشجویان زن بودند. 3/58 درصد دانشجویان نیز جز دانشجویان متوسط بودند. اغلب دانشجویان با نحوه انجام ارزشیابی (زمان، نحوه توزیع برگه‌ها و توضیحات کارشناسان)، آگاهی و صداقت دانشجویان در تکمیل پرسشنامه و عوامل تأثیرگذار بر ارزشیابی اساتید موافق بودند. در مورد رئوس پرسشنامه‌های نظری و بالینی، دانشجویان بر جنبه‌های ارتباطی و سبک‌های آموزشی اساتید در انتقال مفاهیم تاکید بیشتری داشتند. هم چنین یافته‌ها نشان داد که معدل دانشجو در ارزشیابی اساتید تأثیر چندانی ندارد (9/0=P)، در حالی که بین دیدگاه دانشجویان با ترم تحصیلی (11/0=P) و جنسیت آنان (001/0=P) همبستگی مثبت آماری معنی‌داری وجود دارد. طوری که در دانشجویان سال‌های بالاتر و دانشجویان مرد این دیدگاه منفی تر بود. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش، نحوه انجام ارزشیابی جاری از دیدگاه دانشجویان قابل قبول بوده و معدل دانشجویان تأثیر قابل توجهی در ارزشیابی اساتید نداشت. بدین لحاظ این متغیر نباید به عنوان یک عامل تأثیرگذار در ارزشیابی استاد قلمداد شود. کلید واژه‌ها: دیدگاه، ارزشیابی، ارزشیابی اساتید مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره دهم، پی در پی 51، دی 1392، ص 805-798 آدرس مکاتبه: خوی، انتهای خیابان ولی عصر، دانشکده پرستاری و بهداشت خوی، تلفن:09141651694 Email: samira_orojlo@yahoo.com
متن کامل [PDF 132 kb]   (2426 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb