دوره 3، شماره 2 - ( تابستان 1384 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahangarzadeh Rezayee S, Khalilzadeh H. Study of Anxiety and Depression on High School Students in Urmia 1383. Nursing and Midwifery Journal 2005; 3 (2)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-168-fa.html
آهنگرزاده رضائی سهیلا، خلیل زاده حمیده. بررسی میزان اضطراب و افسردگی در بین دختران دانش‌آموز سوم دبیرستان ارومیه، سال 1383. مجله پرستاری و مامایی. 1384; 3 (2)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-168-fa.html


چکیده:   (19978 مشاهده)
    مقاله پژوهشی بررسی میزان اضطراب و افسردگی در بین دختران دانش‌آموز سوم   دبیرستان ارومیه، سال 1383   سهیلا آهنگرزاده رضائی [1] ، حمیده خلیل زاده [2]   فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی   سال سوم، شماره دوم، تابستان 1384   چکیده   مقدمه: اضطراب و افسردگی از اختلالات مهم بهداشت روانی در دوره نوجوانی به خصوص در میان دختران است. وضعیت سلامت روانی دختران در این دوره، اثرات زیادی بر الگوی سازگاری و رفتاری آنان در بزرگسالی خواهد داشت متأسفانه در مواردی، خانواده‌ها و جامعه که مسئولیت تأمین بهداشت و سلامت روانی نوجوانان را در جامعه برعهده دارند توجه لازم را به این مهم نشان نمی‌دهند در این ارتباط پژوهشگران بر آن شدند تا پژوهشی تحت عنوان بررسی اضطراب و افسردگی در میان دختران دانش‌آموزمقطع سوم دبیرستان ناحیه یک آموزش و پروش ارومیه انجام دهند.   ورش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی است. نمونه‌های پژوهش به روش مبتنی بر هدف انتخاب گردیده‌اند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ای مشتمل بر دو بخش است: بخش اول مشخصات دموگرافیک و بخش دوم سئوالاتی در ارتباط با اضطراب و افسردگی که از پرسشنامه GHQ اقتباس گردیده است.   نتایج: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که به ترتیب 30% واحدهای مورد پژوهش همواره عصبی و آشفته هستند، 30% آنان به طور مداوم احساس خستگی می‌کنند، 6/26% پیوسته احساس می‌کنند که همه چیز از اختیار آنان خارج شده است و 3/23% آنان عصبی و بد خلق شده‌اند. همچنین در ارتباط با افسردگی 30% واحدهای مورد پژوهش، بارها فکر کرده‌اند که به علت ناراحتی عصبی هیچ کاری را نمی‌توانند انجام دهند. 6/26% آنان احساس می‌کنند که آرزو دارند بمیرند و از همه چیز راحت شوند، 20% احساس می‌کنند که زندگی ارزش زنده ماندن ندارد و 6/16% احساس می‌کنند که زندگی کاملاً ناامید کننده می‌باشد و فکر از بین بردن خودشان را دارند. لذا براساس مقیاس GHQ می‌توان گفت 29% از واحدهای مورد پژوهش دارای اضطراب و افسردگی شدید، 15% متوسط و 2/1% خفیف هستند.   بحث: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که واحدهای مورد بررسی دچار اضطراب و افسردگی هستند و با توجه به اینکه دختران امروز مادران آینده جامعه می‌باشند و سلامت روانی آنان پشتوانه تربیت فرزندان سالم خواهد بود لذا نتایج این پژوهش هشداری برای مسئولان امر در آموزش و پرورش می‌باشد تا نسبت به سلامت روانی دانش‌آموزان توجه خاصی مبذول دارند. در این زمینه تشکیل کلاس‌های آموزشی در مدارس جهت بالا بردن سلامت روانی دختران دانش‌آموز توصیه می‌گردد.   واژه های کلیدی: اضطراب، افسردگی، دختران   فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، سال سوم، شماره دوم، ص 53-49، تابستان 1384   آدرس مکاتبه: ارومیه، خیابان بسیج، جنب بیمارستان عارفیان، دانشکده پرستاری و مامایی تلفن: 2225522   [1] مربی گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه   [2] مربی گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
متن کامل [PDF 143 kb]   (2406 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb