sheykhi S, hafeznia N, kargari B, masudi S. THE COMPARISONS OF PSYCHOPATHOLOGY DIMENSIONS AND QUALITY OF LIFE (QOL) IN FEMALE STUDENTS WITH AND WITHOUT BODY DISMORPHIC DISORDER. Nursing and Midwifery Journal 2015; 12 (11) :997-1004
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1683-fa.html
شیخی سیامک، حافظ نیا محمد، کارگری بهروز، مسعودی ساره. مقایسه ابعاد آسیبشناسی روانی و کیفیت زندگی دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال بدشکلی بدن و سالم. مجله پرستاری و مامایی. 1393; 12 (11) :997-1004
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1683-fa.html
1- استادیار روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی، ارومیه، ایران
2- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ارومیه (نویسنده مسئول) ، mohammad_hafeznia@yahoo.com
3- پزشک عمومی، درمانگر و پژوهشگر حوزه اعتیاد، کارشناس مسئول نظارت بر مراکز درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
4- کارشناس ارشد روانشاسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ارومیه
چکیده: (6261 مشاهده)
مقایسه ابعاد آسیبشناسی روانی و کیفیت زندگی دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال بدشکلی بدن و سالم
سیامک شیخی[1]، محمد حافظ نیا[2]*، بهروز کارگری[3]، ساره مسعودی[4]
تاریخ دریافت 07/07/1393 تاریخ پذیرش 10/09/1393
چکیده
پیشزمینه و هدف: اختلال بدشکلی بدن با اشتغال ذهنی به وجود نقص جسمانی در بدن مشخص میشود، پژوهش حاضر به مقایسه ابعاد آسیبشناسی روانی و کیفیت زندگی دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال بدشکلی بدن و سالم پرداخته است.
مواد و روشها: روش پژوهش حاضر علی – مقایسهای بود. نمونه به روش تصادفی چندمرحلهای از بین 600 نفر دانشآموز حدود 85 نفر از بین دانشآموزانی که دچار اختلال بدشکلی بدن بودند انتخاب و با 85 نفر دانشآموز سالم مورد مقایسه گرفتند. اطلاعات از طریق سه پرسشنامه چکلیست ویرایش شده 90 سؤالی SCL -90- R کیفیت زندگی فرم کوتاه سازمان بهداشت جهانی (WHO) جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) استفاده شد.
یافتهها: بررسی نتایج بهدستآمده نشان میدهد که دانشآموزان مبتلا به اختلال بدشکلی بدن ازنظر ابعاد آسیبشناسی روانی و کیفیت زندگی با دانشآموزان سالم تفاوت معنیداری 001/0> P دارند.
بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از پایین بودن کیفیت زندگی و بالا بودن دیگر آسیبشناسی روانی در بین دانشآموزان مبتلا به اختلال بدشکلی بدن است. لذا توجه به این دو مؤلفه در موفقیت درمان افراد مبتلا ضروری مینماید.
کلیدواژهها: آسیبشناسی روانی، کیفیت زندگی، دانشآموزان دختر، اختلال بدشکلی بدن
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دوازدهم، شماره یازدهم، پیدرپی 64، بهمن 1393، ص 1004-997
آدرس مکاتبه: معاونت درمان و دارو، خیابان جهاد اول خیابان راهنمایی، صندوق پستی:57147، تلفن: 09149746522
Email: Mohammad_hafeznia@yahoo.com
[1] استادیار روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی، ارومیه، ایران
[2]کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ارومیه (نویسنده مسئول)
[3] پزشک عمومی، درمانگر و پژوهشگر حوزه اعتیاد، کارشناس مسئول نظارت بر مراکز درمان اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
[4] کارشناس ارشد روانشاسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ارومیه
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری