دوره 13، شماره 1 - ( فروردین 1394 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 26-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nafei A, khorami markani A, motarafi H, Hagighi mogadam Y, Sakhaei S. THE EFFECT OF REFLECTIVE JOURNALING ON NURSING STUDENTS’ CRITICAL THINKING IN CLINICAL ACTIVITIES. Nursing and Midwifery Journal 2015; 13 (1) :19-26
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1723-fa.html
نفعی علیرضا، خرمی مارکانی عبدالله، متعارفی حسین، حقیقی مقدم یوسف، سخایی شهریار. بررسی تأثیر رویداد نویسی اندیشمندانه بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری در کارآموزی. مجله پرستاری و مامایی. 1394; 13 (1) :19-26

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1723-fa.html


1- مربی، دانشکده پرستاری و بهداشت خوی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، ارومیه، ایران
2- استادیار، دانشکده پرستاری و بهداشت خوی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، khorami.abdolah@gmail.com
3- مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (5838 مشاهده)
  بررسی تأثیر رویداد نویسی اندیشمندانه بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری در کارآموزی     علیرضا نفعی [1] ، عبدالله خرمی مارکانی [2] * ، حسین متعارفی [3] ، یوسف حقیقی مقدم [4] ، شهریار سخایی [5]     تاریخ دریافت 15/09/1393 تاریخ پذیرش 20/11/1393     چکیده   پیش‌زمینه و هدف: فعالیت‌های یادگیری بالینی قلب برنامه‌های آموزش پرستاری بوده و رویدادنویسی اندیشمندانه راهکار آموزشی مناسبی در زمینه تجارب بالینی دانشجویان پرستاری است که به مربیان پرستاری اجازه می‌دهد تا مهارت‌های تفکر بالینی دانشجویان را درک نموده و آن را ارزشیابی نمایند. این مطالعه باهدف تعیین تأثیر رویدادنویسی اندیشمندانه بر ارتقاء مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی پرستاری انجام شد.   مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 24 نفر از دانشجویان ترم 5 کارشناسی پرستاری به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. میزان تفکر انتقادی در دو گروه با استفاده از آزمون مهارت‌های تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) در دو مرحله پیش و پس‌آزمون بررسی شد. داده‌ها پس از گردآوری توسط نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آماری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.   یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره کل گروه آزمون و شاهد در پس‌آزمون به ترتیب 90/2 ± 75/10 و 95/2 ± 9 بود. با استفاده از آزمونتی مستقل اختلاف معنی‌دار آماری بین دو گروه مشاهده گردید (05/0> p ).   بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش با یافته‌های سایر مطالعه‌های انجام‌شده هم‌خوانی دارد و استفاده از روش رویدادنویسی اندیشمندانه می‌تواند موجب ارتقای مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری شود. بنابراین ضروری است مدرسین پرستاری این شیوه آموزشی را در دوره‌های آموزش نظری و به‌ویژه در محیط بالینی مورداستفاده قرار دهند.   کلیدواژه‌ها: تفکر انتقادی، کارآموزی، رویداد نویسی اندیشمندانه، دانشجوی پرستاری     مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره اول، پی‌درپی 66، فروردین 1394، ص 26-19   آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری و بهداشت خوی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، ارومیه، ایران، تلفن: 36255777- 044   Email:Khorami.Abdolah@gmail.com   [1] مربی، دانشکده پرستاری و بهداشت خوی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، ارومیه، ایران   [2] استادیار، دانشکده پرستاری و بهداشت خوی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)   [3] مربی، دانشکده پرستاری و بهداشت خوی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، ارومیه، ایران   [4] مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، ارومیه، ایران   [5] مربی، دانشکده پرستاری و بهداشت خوی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، ارومیه، ایران   6 Reflective Journaling
متن کامل [PDF 213 kb]   (2303 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb