Khorasani Zavareh D, Mohammadlou F, Bigdeli M. EXPLORING FACTORS AFFECTING QUALITY OF EMERGENCY DEPARTMENT SERVICES DELIVERY BASED ON CLIENT PERCEPTION: FINDING FROM A QUALITATIVE STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2015; 13 (1) :25-36
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1741-fa.html
خراسانی زواره داود، محمدلو فرانک، بیگدلی مریم. اکتشاف عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات درمانی بخش اورژانس بر اساس نظرات دریافتکنندگان خدمت: یافتههای یک مطالعه کیفی. مجله پرستاری و مامایی. 1394; 13 (1) :25-36
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1741-fa.html
1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر برسلامت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- دانشگاه اصفهان، دانشکده مجازی، گروه مدیریت، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول) ، f_mohammadlou@yahoo.com
چکیده: (7528 مشاهده)
اکتشاف عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات درمانی بخش اورژانس بر اساس نظرات دریافتکنندگان خدمت: یافتههای یک مطالعه کیفی داود خراسانی زواره [1] ، فرانک محمدلو [2] *، مریم بیگدلی [3] تاریخ دریافت 15/08/1393 تاریخ پذیرش 25/10/1393 چکیده پیشزمینه و هدف : رضایت بیماران بهعنوان مشتریان نهتنها در جنبه کرامت ایشان اهمیت داشته بلکه میتواند نشانه عملکرد صحیح نظام سلامت در بخش اورژانسها باشد. در سالهای اخیر رضایت بیماران بهعنوان یکی از مهمترین عوامل ارزیابی کیفیت خدمات پزشکی بیمارستانها بسیار موردتوجه قرار گرفته است. با توجه به اهمیت و ضرورت ارائه خدمات با کیفیت اورژانسی، مطالعه حاضر باهدف بررسی موانع و عوامل تسهیلکننده در ارائه خدمات درمانی باکیفیت از دیدگاه مراجعین اورژانس بیمارستان شهید مطهری ارومیه طراحی و اجرا گردید مواد و روش کار : مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی بوده که اطلاعات آن از طریق مصاحبه چهره به چهره و یادداشتهای محقق بهعنوان مشاهدهگر در عرصه طی شهریور سال 1390 تا آبان ماه 1391 جمعآوری گردیده است. انتخاب مشارکتکنندگان بر اساس نمونهگیری آسان و به تعداد 17 نفر از میان مراجعین بخش اورژانس بیمارستان شهید مطهری ارومیه بوده است . تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوا و با انجام کدگذاری و درنهایت استخراج طبقه و زیر طبقه صورت گرفته است. یافتهها : یافتههای حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که بر اساس نظرات دریافتکنندگان خدمات مهمترین عوامل مؤثر بر کیفیت ارائه خدمات درمانی شامل شیوه رفتار کارکنان، مهارت و کارایی کارکنان، طول فرایندهای ارائه خدمات، راهنمایی و هدایت صحیح بیماران، تجمع مردم در اورژانس و حفظ کرامت اربابرجوع میباشند. راهکارهای پیشنهادی برای بهبود این امر شامل برنامهریزی برای اصلاح و بازنگری در فرایندهای جاری، سهولت دسترسی به پزشکان متخصص، تشخیص بهموقع و تعیین تکلیف سریع بیماران، کاهش زمان انتظار و توقف بیماران در بخش اورژانس بوده که میبایست موردتوجه مدیران ارشد قرار گیرد. نتیجهگیری : این پژوهش نشان داد بهمنظور ارائه خدمات با کیفیت ، میبایست اصلاح و بازنگری در فرایندهای جاری، ارائه آموزشهای مستمر برای کارکنان در تمامی حوزههای موردنیاز و آموزشهای عمومی مردم در خصوص ماهیت خدمات اورژانس و نحوه استفاده از آن موردتوجه مدیران ارشد سازمان قرار گیرند. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دوازدهم، شماره دواز دهم ، پیدرپی 65، اسفند 1393، ص 35-26 آدرس مکاتبه: دانشگاه اصفهان، دانشکده مجازی، گروه مدیریت، اصفهان، ایران، تلفن: 04432234897 Email: f_mohammadlou@yahoo.com [1] مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر برسلامت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران [2] دانشگاه اصفهان، دانشکده مجازی، گروه مدیریت، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول) [3] مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر برسلامت، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
نوع مطالعه:
کیفی |
موضوع مقاله:
پرستاری