دوره 11، شماره 12 - ( اسفند 1392 )                   جلد 11 شماره 12 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadat Manzari Z, Mohaddes Ardebili F, Bozorgnejad M. THE EFFECT OF HAND CARE EDUCATION ON HAND’S FUNCTIONAL DISORDERS IN BURN PATIENTS. Nursing and Midwifery Journal 2014; 11 (12)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1754-fa.html
سادات منظری زهرا، محدث اردبیلی فاطمه، بزرگ‌نژاد مهری. بررسی تأثیر آموزش مراقبت از دست‌ها بر اختلالات عملکردی آن‌ها در بیماران مبتلا به سوختگی دست بستری در بیمارستان شهید مطهری شهر تهران. مجله پرستاری و مامایی. 1392; 11 (12)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1754-fa.html


چکیده:   (5736 مشاهده)
  بررسی تأثیر آموزش مراقبت از دست‌ها بر اختلالات عملکردی آن‌ها در بیماران مبتلا به سوختگی دست بستری در بیمارستان شهید مطهری شهر تهران     زهرا سادات منظری [1] ، فاطمه محدث اردبیلی [2] * ، مهری بزرگ‌نژاد [3]     تاریخ دریافت 02/06/1392 تاریخ پذیرش 14/09/1392     چکیده   پیش زمینه و هدف: سوختگی دست‌ها عاملی شایع و قابل ملاحظه در ایجاد ناتوانی‌های مزمن می‌باشد چرا که اغلب باعث بروز اختلالات عملکردی چون اشکال در انجام حرکات طبیعی و اختلال در محدوده حرکات طبیعی دست می‌شود. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش مراقبت از دست‌ها بر اختلالات عملکردی آن‌ها در بیماران مبتلا به سوختگی دست انجام شده است.   مواد و روش کار : این پژوهش یک تحقیق تجربی( کارآزمایی بالینی) است، عامل مداخله آن آموزش مراقبت از دست و دارای گروه آزمون و شاهد می‌باشد که به صورت تصادفی و به تعداد 60 نمونه انتخاب شدند. نمونه‌های پژوهش کلیه مبتلایان به سوختگی درجه دو و سه در سطح دست‌ها با درصد سوختگی کلی (45%) می‌باشند که تحت اجرای برنامه طراحی شده در زمینه مراقبت از دست‌های مبتلا به سوختگی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش مشتمل بر یک چک لیست مشاهده‌ای مربوط به تعیین عملکرد طبیعی انگشتان و مچ دست‌ها و یک پرسشنامه در مورد اطلاعات دموگرافیک بیماران می‌باشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از برنامه SPSS تحت برنامه ویندوز انجام شد .   یافته‌ها: آزمون آماری یو من ویتنی در سطح معنی‌داری 5درصد نشان داد اجرای برنامه آموزشی مراقبت از دست سوخته بر عملکرد دست‌ها در زمینه توانایی نوشتن، بلند کردن لیوان،غذا خوردن به‌وسیله قاشق، چیدن روی‌هم قوطی‌های کبریت، جابجا کردن لیوان پر از آب، و چیدن مکعب‌ها بر روی هم مؤثر است. ولی از نظر توانایی برگرداندن لیوان اختلاف آماری معنی‌دار بین دو گروه شاهد و آزمون مشاهده نشد.   بحث و نتیجه گیری: آموزش مدون مراقبت از دست‌ها و اجرای آن بر عملکرد دست سوخته در بیماران مبتلا به سوختگی مؤثر است و لازم است پرستاران در مراقبت از این بیماران به این امر توجه بیشتری نمایند.   کلید واژه‌ها : سوختگی دست، اختلالات عملکردی دست، آموزش مراقبت از دست‌ها     مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره دوازدهم ، پی در پی 53، اسفند 1392، ص 997-988     آدرس مکاتبه: دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده پرستاری و مامایی، گروه داخلی- جراحی، تلفن: 88773073-021   Email: Mohaddes.f@iums.ac.ir   [1] دکتری تخصصی پرستاری، استادیار، گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد.   [2] کارشناس ارشد آموزش پرستاری، مربی، عضو هیات علمی گروه داخلی - جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران. (نویسنده مسئول )   [3] کارشناس ارشد آموزش پرستاری، مربی، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران.
متن کامل [PDF 161 kb]   (2482 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb