talebi M, shohoudi M, hamzezade F. THE STUDY OF RELATIONSHIP BETWEEN MORAL LEADERSHIP AND PSYCHOLOGY SAFETY WITH RISK MANAGEMENT AMONG NURSES. Nursing and Midwifery Journal 2015; 13 (1) :47-54
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1837-fa.html
1- دانشجوی دوره دکتری مدیریت آموزشی
2- دانشجوی دوره دکتری مدیریت آموزشی(نویسنده مسئول) ، Laya_talebi@yahoo.com
3- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
چکیده: (6395 مشاهده)
روابط بین رهبری اخلاقی و امنیت روانی با مدیریت ریسک در بین پرستاران معصومه طالبی [1] ، مریم شهودی [2] * ، فرزانه حمزهزاده [3] تاریخ دریافت 18/08/1393 تاریخ پذیرش 19/10/1393 چکیده پیشزمینه و هدف: رهبری اخلاقی بهعنوان رویکرد نوینی در چشمانداز رهبری پا به عرصه ظهور گذاشته و با اولویت دادن به اخلاقیات در سازمان، زمینه را برای ایجاد و ارتقای اثربخشی فردی و سازمانی فراهم نموده است. در همین راستا، پژوهش حاضر باهدف روابط بین رهبری اخلاقی و امنیت روانی با مدیریت ریسک در بین پرستاران انجام شد. مواد و روش کار: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه پرستاران سه بیمارستان دولتی شهر بابلسر بودند ( 300 نفر) که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 168 نفر برای پاسخگویی به پرسشنامهها انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها سه پرسشنامه بود که روایی و پایایی آنها، بررسی و مورد تأیید گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها نیز از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان دادند که رهبری اخلاقی با امنیت روانی (با ضریب استاندارد 24/0 و مقدار 65/2 t = ) و مدیریت ریسک (با ضریب استاندارد 41/0 و مقدار 25/4 t = ) رابطه مثبت و معنیداری دارد. همچنین نقش میانجی امنیت روانی در رابطه بین رهبری اخلاقی و مدیریت ریسک تأیید گردید. بحث و نتیجهگیری: درمجموع میتوان گفت که تکیهبر اخلاقیات و رهبری اخلاقمدار در بیمارستان، ضمن آمادهسازی فضا و بافت برای افزایش احساس امنیت روانی، مدیریت ریسک را در پرستاران ارتقا میدهد. بر این اساس، ضرورت توجه به مباحث اخلاقی در بیمارستان احساس میگردد. کلیدواژهها: رهبری اخلاقی، امنیت روانی، مدیریت ریسک مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره اول، پیدرپی 66، فروردین 1394، ص 54-47 آدرس مکاتبه: دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه، تلفن:04433662010 Email: Laya_talebi@yahoo.com [1] دانشجوی دوره دکتری مدیریت آموزشی [2] دانشجوی دوره دکتری مدیریت آموزشی(نویسنده مسئول) [3] کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
نوع مطالعه:
کیفی |
موضوع مقاله:
پرستاری