دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1389 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khademi Z, Imani E, Naghizadeh F, Askarnia M, Hajizadeh N. Nursing student ۥ s view point about characteristics of ideal clinical instructor. Nursing and Midwifery Journal 2010; 8 (2)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-191-fa.html
خادمی زهرا، ایمانی الهام، نقی زاده فاطمه، عسکرنیا مهین، حاجی زاده نینا. بررسی نظرات دانشجویان پرستاری در مورد معیارها و ویژگیهای یک مربی بالینی ایده ال. مجله پرستاری و مامایی. 1389; 8 (2)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-191-fa.html


چکیده:   (15095 مشاهده)
  بررسی نظرات دانشجویان پرستاری در مورد معیارها و ویژگی­های یک مربی بالینی ایده ال     زهرا خاد می [1] ، ال ها م ایمانی [2] ، فاطمه نقی زاده [3] ، مهین عسکرنیا [4] ، نینا حاجی زاده [5]     تاریخ دریافت 8/12/88 تاریخ پذیرش 15/1/89     چکیده   پیش زمینه و هدف: در تکنولوژی آموزشی، محور فرآیند تدریس، دانشجو می­باشد و استاد به­عنوان راهنما نقش تعیین کنند­های در هدایت فرآیند یادگیری دارد. هدف از این مطالعه بررسی نظرات دانشجویان پرستاری درمورد معیار­ها و ویژگی­های یک مربی بالینی اید­هال می­باشد.   مواد و روش­ها : مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی - مقطعی است که با استفاده از نظرات 91دانشجوی پرستاری انجام گردید. ابزار جمع­آوری اطلاعات پرسش­نامه­ای بود که ویژگی­های مربی بالینی را در سه حیطه ویژگی­های فردی، روش اداره کارآموزی و روش ارزشیابی بررسی می­کرد. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند.   یِافته­ها : درحیطه ویژگی­های فردی مربی، بیشترین نظر موافق دانشجویان (7/91درصد) برویژگی­هایی از قبیل: احترام گذاشتن به دانشجو، توانایی برقراری ارتباط با دانشجویان، داشتن تجربه کافی، شیوه بیان خوب و مسلط و ظاهر مرتب و آراسته بود. درحیطه روش اداره کارآموزی بیشترین نظر موافق (43/86درصد) برتوانایی پاسخگویی به سوالات کارآموزان، تلاش جهت کسب مهارت­های عملی دانشجو، اهمیت دادن به فهم مطالب توسط کارآموزان، عدم تبعیض­گذاشتن بین دانشجویان مذکرومونث و داشتن اطلاعات علمی طبق جدیدترین منابع بود. درحیطه روش ارزشیابی مهم­ترین ویژگی یک مربی خوب، رعایت عدالت درارزیابی دانشجویان، بیان شیوه ارزشیابی درآغاز کارآموزی و ارزشیابی دانشجویان طبق روشی که در آغاز کارآموزی ذکر شده است با (66/81درصد) نظر موافق بود.   بحث و نتیجه­گیری : بررسی ویژگی­های یک مربی خوب از دیدگاه دانشجویان باعث می­شود ما خود را از دیدگاه دیگران بسنجیم و عملکرد خود را ارزیابی نموده و بکوشیم که خود را کامل نماییم و با ارائه برنامه مناسب و تنظیم فعالیت­های تدریس، درست عمل نماییم.   کلید واژه­ها: نظرات، دانشجو، پرستاری، معیار، مربی بالینی     فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره هشتم، شماره دوم، تابستان 1389،ص 68-61   آدرس مکاتبه : بندرعباس، گلشهر جنوبی، بلوار رسالت جنوبی، دانشکده پرستاری و مامایی کد پستی: 7916839319   تلفن : 6666367 همراه: 09179397802 فاکس: 6670724   Email : eimani@hums.ac.ir      1 کارشناس ارشد مدیریت پرستاری و عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان   2 کارشناس ارشد آموزش پرستاری (داخلی و جراحی)، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (نویسنده مسئول)   3 کارشناس پرستاری و مربی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان   4 کارشناس پرستاری و مربی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان   5 کارشناس پرستاری و مربی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  
متن کامل [PDF 180 kb]   (2477 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb