Khademi Z, Imani E, Naghizadeh F, Askarnia M, Hajizadeh N. Nursing student ۥ s view point about characteristics of ideal clinical instructor. Nursing and Midwifery Journal 2010; 8 (2)
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-191-fa.html
خادمی زهرا، ایمانی الهام، نقی زاده فاطمه، عسکرنیا مهین، حاجی زاده نینا. بررسی نظرات دانشجویان پرستاری در مورد معیارها و ویژگیهای یک مربی بالینی ایده ال. مجله پرستاری و مامایی. 1389; 8 (2)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-191-fa.html
چکیده: (15095 مشاهده)
بررسی نظرات دانشجویان پرستاری در مورد معیارها و ویژگیهای یک مربی بالینی ایده ال زهرا خاد می [1] ، ال ها م ایمانی [2] ، فاطمه نقی زاده [3] ، مهین عسکرنیا [4] ، نینا حاجی زاده [5] تاریخ دریافت 8/12/88 تاریخ پذیرش 15/1/89 چکیده پیش زمینه و هدف: در تکنولوژی آموزشی، محور فرآیند تدریس، دانشجو میباشد و استاد بهعنوان راهنما نقش تعیین کنندهای در هدایت فرآیند یادگیری دارد. هدف از این مطالعه بررسی نظرات دانشجویان پرستاری درمورد معیارها و ویژگیهای یک مربی بالینی ایدهال میباشد. مواد و روشها : مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی - مقطعی است که با استفاده از نظرات 91دانشجوی پرستاری انجام گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای بود که ویژگیهای مربی بالینی را در سه حیطه ویژگیهای فردی، روش اداره کارآموزی و روش ارزشیابی بررسی میکرد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. یِافتهها : درحیطه ویژگیهای فردی مربی، بیشترین نظر موافق دانشجویان (7/91درصد) برویژگیهایی از قبیل: احترام گذاشتن به دانشجو، توانایی برقراری ارتباط با دانشجویان، داشتن تجربه کافی، شیوه بیان خوب و مسلط و ظاهر مرتب و آراسته بود. درحیطه روش اداره کارآموزی بیشترین نظر موافق (43/86درصد) برتوانایی پاسخگویی به سوالات کارآموزان، تلاش جهت کسب مهارتهای عملی دانشجو، اهمیت دادن به فهم مطالب توسط کارآموزان، عدم تبعیضگذاشتن بین دانشجویان مذکرومونث و داشتن اطلاعات علمی طبق جدیدترین منابع بود. درحیطه روش ارزشیابی مهمترین ویژگی یک مربی خوب، رعایت عدالت درارزیابی دانشجویان، بیان شیوه ارزشیابی درآغاز کارآموزی و ارزشیابی دانشجویان طبق روشی که در آغاز کارآموزی ذکر شده است با (66/81درصد) نظر موافق بود. بحث و نتیجهگیری : بررسی ویژگیهای یک مربی خوب از دیدگاه دانشجویان باعث میشود ما خود را از دیدگاه دیگران بسنجیم و عملکرد خود را ارزیابی نموده و بکوشیم که خود را کامل نماییم و با ارائه برنامه مناسب و تنظیم فعالیتهای تدریس، درست عمل نماییم. کلید واژهها: نظرات، دانشجو، پرستاری، معیار، مربی بالینی فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره هشتم، شماره دوم، تابستان 1389،ص 68-61 آدرس مکاتبه : بندرعباس، گلشهر جنوبی، بلوار رسالت جنوبی، دانشکده پرستاری و مامایی کد پستی: 7916839319 تلفن : 6666367 همراه: 09179397802 فاکس: 6670724 Email : eimani@hums.ac.ir 1 کارشناس ارشد مدیریت پرستاری و عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان 2 کارشناس ارشد آموزش پرستاری (داخلی و جراحی)، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (نویسنده مسئول) 3 کارشناس پرستاری و مربی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان 4 کارشناس پرستاری و مربی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان 5 کارشناس پرستاری و مربی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری