چکیده: (14854 مشاهده)
بررسی رابطه توانمندسازی روان شناختی با رضایت شغلی در پرسنل پرستاری دکتر سیدمحمد میرکمالی [1] ، ناصر ناستی زایی [2] تاریخ دریافت15/1/89 تاریخ پذیرش 10/3/89 چکیده پیش زمینه و هدف: تنها مزیت رقابتی پایدار هر سازمان (ازجمله مراکزدرمانی)، افراد آن و نقش تمامیآنان در موفقیت سازمان میباشدکه این امر از طریق توانمندسازی و تأمین رضایت شغلی کارکنان میسر است. بدینترتیب هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه بین توانمندی روانشناختی بامیزان رضایت شغلی در پرسنل پرستاری است. مواد و روش کار : مطالعه حاضر ازنوع توصیفی-همبستگی بوده که به شیوه نمونهگیری طبقهای-تصادفی انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات سه پرسشنامه بود. برای تجزیه وتحلیل دادهها از آزمون T تکنمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها: باوجودی که میانگین رضایتشغلی پرسنل پرستاری(847/3) بهدست آمد که نشان از رضایت شغلی نسبتاً مطلوب دارد، اما بیشترین نارضایتی مربوط به عامل پرداخت بود. 2)میانگین توانمندی روانشناختی(218/4) بود که نشان از توانمندی بالا میباشد. 3)نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین توانمندی روانشناختی و رضایتشغلی در پرسنل پرستاری رابطه معنیداری وجود دارد. 4)نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که از بین متغیرهای توانمندی روانشناختی فقط متغیر احساس اعتماد باتغییرات نمرات رضایت شغلی رابطه معنیدار دارد . بحث و نتیجهگیری : باتوجه به محرز شدن رابطه بین توانمندی روانشناختی و رضایت شغلی در پرسنل پرستاری پیشنهاد میشود که مدیران مراکز بهداشتی-درمانی شرایطی را فراهم آورند که کارکنان 1-شغل خود را با ارزش تلقی نموده و علاقه درونی نسبت به آن داشته باشند. 2-به توانایی و ظرفیت خود برای انجام وظایف محوله اعتقاد داشته باشند. 3-دارای حق انتخاب، آزادی عمل و استقلال درمحیط کار باشند. 4-در تصمیمگیریها مشارکت داشته باشند. 5-به یکدیگر احساس اعتماد و علاقهمندی داشته باشند. کلید واژه : توانمندی روان شناختی، رضایت شغلی و پرستاران فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره هشتم، شماره دوم، تابستان 1389، ص 113-104 آدرس مکاتبه: دانشگاه سیستان و بلوچستان تلفن: 09151902047 E-mail: n_nastie1354@yahoo.com 1 استاد گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه تهران [2] دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه تهران و مربی دانشگاه سیستان و بلوچستان (نویسنده مسول)
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری