دوره 12، شماره 4 - ( تیر 1393 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 319-314 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

KHadivi A, Hosseinzadeh M, JahangiriMirshekarlou N. PREDICTION OF ORGANIZATIONAL CONFLICT IN PUBLIC HOSPITALS OF TABRIZ CITY BASED ON. Nursing and Midwifery Journal 2014; 12 (4) :314-319
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1977-fa.html
خدیوی اسداله، حسین زاده مرضیه، جهانگیری میرشکارلو نسرین. پیش‌بینی تعارض سازمانی بیمارستان‌های دولتی شهر تبریز بر اساس اخلاق حرفه‌ای پرستاران. مجله پرستاری و مامایی. 1393; 12 (4) :314-319

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1977-fa.html


1- استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان تبریز
2- دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
3- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
چکیده:   (5978 مشاهده)
پیش‌بینی تعارض سازمانی بیمارستان‌های دولتی شهر تبریز بر اساس اخلاق حرفه‌ای پرستاران اسداله خدیوی *، مرضیه حسین زاده ، نسرین جهانگیری میرشکارلو تاریخ دریافت 10/01/1393 تاریخ پذیرش 05/03/1393 چکیده پیش‌زمینه و هدف: ماهیت پرستاری به‌گونه‌ای است که باید به اخلاقیات مراقبتی بیش از ملاحظات درمانی توجه داشته باشد. بی‌توجهی به اخلاقیات آثار منفی را به دنبال داشته و سبب تعارض‌های منفی می‌شوند. پژوهش حاضر باهدف پیش‌بینی تعارض سازمانی بیمارستان‌های دولتی شهر تبریز بر اساس اخلاق حرفه‌ای پرستاران صورت پذیرفته است. مواد و روش‌ها: روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بوده و جامعهٔ آماری آن را کلیهٔ پرستاران بیمارستان‌های دولتی سطح شهر تبریز به تعداد 1800 نفر تشکیل داده است که تعداد 297 نفر به روش نمونه‌برداری طبقه‌ای نسبتی و از طریق فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزارهای اندازه‌گیری شامل دو پرسشنامه اخلاق حرفه‌ای و تعارض سازمانی است که در طیف لیکرت تدوین شده‌اند. روایی پرسشنامه‌ها با استفاده از روایی محتوایی و صوری و پایائی آن‌ها با بهره‌گیری از فن آلفای کرونباخ برای اخلاق حرفه‌ای 95/0 و برای تعارض سازمانی 82/0 محاسبه شده است. برای آزمون فرضیه‌ها به ترتیب از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. یافته‌ها: بین ابعاد اخلاق حرفه‌ای (اعتماد، انصاف، ارتقای دانش و توانمندی، وظیفه‌شناسی، احترام به همکاران، کیفیت مراقبت، تعهد به حفظ حیثیت پرستاری) و تعارض سازمانی رابطه معنی‌داری وجود دارد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که درمجموع ابعاد اخلاق حرفه‌ای پرستاران به میزان 7 درصد تعارض سازمانی بیمارستان‌های دولتی شهر تبریز را تبیین می‌کنند. بحث و نتیجه‌گیری: حرفه پرستاری شغلی است که بر پایه صداقت، همکاری و مشارکت با همکاران و بیماران استوار است لذا جهت کاهش تعارض سازمانی می‌توان از اخلاق حرفه‌ای به‌عنوان متغیر پیش‌بین بهره جست. کلیدواژه‌ها: اخلاق حرفه‌ای، تعارض سازمانی، وظیفه‌شناسی
متن کامل [PDF 229 kb]   (1954 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb