Feizalahzadeh H, Zagheri Tafreshi M, Moghaddasi H, Ashgili Farahani M, Tayebi Khosrovshahi H, , Zareh Z et al . EFFECTS OF MULTIMEDIA BASED EDUCATION AND TRADITIONAL METHOD ON PATIENTS’ HEMODIALYSIS KNOWLEDGE AND TREATMENT ADHERENCE. Nursing and Midwifery Journal 2014; 12 (4) :320-328
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1978-fa.html
فیضالهزاده حسین، زاغری تفرشی منصوره، مقدسی حمید، اشقلی فراهانی منصوره، طیبی خسروشاهی حمید، زارع زهرا و همکاران.. تأثیر آموزش مبتنی بر نرمافزار چندرسانهای و شیوه سنتی بر دانش و تبعیت. مجله پرستاری و مامایی. 1393; 12 (4) :320-328
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1978-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
2- دانشگاه علوم پزشکی ایران
3- دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده: (6276 مشاهده)
تأثیر آموزش مبتنی بر نرمافزار چندرسانهای و شیوه سنتی بر دانش و تبعیت از رژیمدرمانی بیماران تحت درمان با همودیالیز حسین فیضالهزاده ، منصوره زاغری تفرشی *، حمید مقدسی ، منصوره اشقلی فراهانی ، حمید طیبی خسروشاهی ، زهرا زارع ، ناهید فرهادمند تاریخ دریافت 20/01/1393 تاریخ پذیرش 21/03/1393 چکیده پیشزمینه و هدف: بیماران تحت درمان با همودیالیز برای مراقبت از خود نیازمند آموزش مؤثر هستند. یکی از روشهای آموزش مؤثر، آموزش مبتنی بر رایانه است. هدف از این پژوهش مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر یک نرمافزار چندرسانهای و شیوه سنتی بر دانش و تبعیت از رژیمدرمانی در این بیماران بود. مواد و روشها: در این پژوهش نیمه تجربی تمام بیماران مراجعهکننده به چهار مرکز همودیالیز شهر تبریز بهصورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. یک پرسشنامه دانش و رفتار تبعیت از رژیمدرمانی با ضرایب آلفای کرونباخ به ترتیب 84/0 و 78/0 قبل و سه ماه پس از آموزش تکمیل شدند. گروه مداخله در حین انجام همودیالیز و با استفاده از یک لپتاپ با نرمافزار آموزشی " همودیالیز و مراقبتهای لازم" کار کردند. گروه کنترل محتوای آموزشی معادل را به شیوه سنتی دریافت کردند. یافتهها: نتایج نشان داد بعد از آموزش و در مقایسه درونگروهی، میانگین نمرات دانش در هر دو گروه مداخله (32 نفر) و کنترل (30 نفر) بهطور معنیداری تغییر کرده است (05/0>p). بااینحال میانگین نمرات تبعیت از رژیمدرمانی فقط در گروه مداخله افزایش معنیداری داشت (05/0>p). قبل و بعد از آموزش بین دو گروه اختلاف معنیدار آماری در تفاوت میانگینهای نمرات دانش و تبعیت از رژیمدرمانی وجود نداشت (05/0< p). بحث و نتیجهگیری: در مقایسه با شیوه سنتی، آموزش مبتنی بر نرمافزار "همودیالیز و مراقبتهای لازم" موجب بهبود دانش و تبعیت از رژیمدرمانی در بیماران میشود. از این نرمافزار آموزشی میتوان برای تسهیل فرآیند آموزش به بیمار و بهبود کیفیت آن استفاده کرد. کلیدواژهها: همودیالیز، آموزش به بیمار، آموزش به کمک رایانه، چندرسانهای
نوع مطالعه:
کیفی |
موضوع مقاله:
مدیریت پرستاری