دوره 13، شماره 2 - ( اردیبهشت 1394 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 153-147 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

gholami B, ghasemi B, moradi M. A SURVEY ON THE EFFECT OF CORE STABILIZATION TRAINING PROGRAM ON THE STATIC AND DYNAMIC BALANCE OF MENTALLY RETARDED STUDENTS. Nursing and Midwifery Journal 2015; 13 (2) :147-153
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2017-fa.html
غلامی بهنام، قاسمی بهنام، مرادی محمدرضا. بررسی تأثیر برنامه تمرینی ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی. مجله پرستاری و مامایی. 1394; 13 (2) :147-153

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2017-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد (نویسنده مسئول) ، behnamgholami11@yahoo.com
2- استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد
چکیده:   (7005 مشاهده)
  بررسی تأثیر برنامه تمرینی ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی     بهنام غلامی بروجنی [1] *، بهنام قاسمی [2] ، محمدرضا مرادی [3]     تاریخ دریافت 27/10/1393 تاریخ پذیرش 24/01/1394     چکیده   پیش‌زمینه و هدف: عقب‌ماندگی ذهنی یکی از رایج‌ترین معلولیت‌های ذهنی است که حدود 3 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد. هدف از این تحقیق تعیین تأثیر برنامه تمرینی ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی بود.   مواد و روش‌ها: در یک مطالعه مورد- شاهدی 30 دانش‌آموز پسر کم‌توان ذهنی را در دو گروه (کنترل، 15 کم‌توان ذهنی با میانگین سنی 11/3 ± 23/11 سال، قد 51/7 ± 148 سانتی‌متر، وزن 13/5 ± 26/35 کیلوگرم) و (تجربی، 15 کم‌توان ذهنی با میانگین سنی 25/2 ± 53/11 سال، قد 02/7 ±150 سانتی‌متر، وزن 08/7 ± 12/42 کیلوگرم)، 8 هفته و هفته‌ای سه بار تمرین ثبات مرکزی توسط گروه تجربی انجام داده شد. در پیش‌آزمون و پس‌آزمون تست شارپ‌اند رومبرگ برای اندازه‌گیری تعادل ایستا و تست برخاستن و راه رفتن برای اندازه‌گیری تعادل پویای دو گروه موردبررسی قرار گرفت. از آزمون t مستقل برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها (05/0 p≤ ) استفاده شد.   یافته‌ها: نتایج نشان داد تفاوت‌های معنی‌داری در میانگین تعادل ایستا (چشم‌باز (000/ 0 (p≤ ، چشم‌بسته (000/0 p≤ )) و همچنین تعادل پویا (000/0 p ≤ ) در بین دو گروه وجود دارد.   بحث و نتیجه‌گیری: برنامه تمرینی ثبات مرکزی، تعادل ایستا و پویای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی را بهبود می‌بخشد و می‌تواند همراه با دیگر برنامه‌های تمرینی برای بهبود تعادل دانش‌آموزان کم‌توان استفاده شود.   کلیدواژه‌ها : کم‌توان ذهنی، ثبات مرکزی، تعادل ایستا، تعادل پویا     مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره دوم، پی‌درپی 67، اردیبهشت 1394، ص 153-147     آدرس مکاتبه: دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد، تلفن: 09139777107   Email: behnamgholami11@yahoo.com   [1] دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد (نویسنده مسئول)   [2] استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد   [3] استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد
متن کامل [PDF 463 kb]   (2439 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb