khorami A, sohrabi Z, ashrafi H. ASSESSINGTHE VALIDITY AND RELIABILITY OF INDIVIDUAL STUDENT PERFORMANCE SCALE IN SMALL GROUP TUTORIALS IN RESEARCH METHODS COURSE IN NURSING STUDENTS OF URMIA MEDICAL SCIENCES UNIVERSITY. Nursing and Midwifery Journal 2015; 12 (12) :1062-1071
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2163-fa.html
خرمی مارکانی عبداله، سهرابی زهره، اشرافی حوریه. بررسی روایی و پایایی مقیاس سنجش عملکرد انفرادی دانشجویان در گروههای کوچک آموزشی در درس روش تحقیق در پرستاری در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1393; 12 (12) :1062-1071
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2163-fa.html
1- دکتری پرستاری، استادیار، عضو هیات علمی مجتمع آموزش عالی سلامت خوی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، Khorami.abdolah@gmail.com
2- استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده: (7307 مشاهده)
بررسی روایی و پایایی مقیاس سنجش عملکرد انفرادی دانشجویان در گروههای کوچک آموزشی در درس روش تحقیق در پرستاری در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
عبدالله خرمی مارکانی٭ [1] ، زهره سهرابی [2] ، حوریه اشرافی [3]
تاریخ دریافت 01/09/1393 تاریخ پذیرش 30/10/1393
چکیده
پیشزمینه و هدف: یادگیری مبتنی بر مشکل، خودراهبر و به شکل گروه کوچک، رویکرد آموزشی اکثر دورههای آموزشی دانشگاههای معتبر دنیاست. دانشجویان در این روش، به یادگیری خودراهبر دست پیداکرده، مهارتهای تفکر انتقادی را کسب کرده و با فرآیند کار گروهی آشنا میشوند ولی متأسفانه برای سنجش عملکرد انفرادی آنها در بحث گروه کوچک ابزاری با روایی و پایایی مناسب در داخل کشور وجود ندارد. هدف این مطالعه بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس سنجش عملکرد انفرادی دانشجویان پرستاری در درس روش تحقیق در پرستاری بود.
مواد و روش کار: در این مطالعه با طرح اکتشافی و با نمونه 120 نفری از دانشجویان سال سوم پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، مقیاس بررسی عملکرد انفرادی دانشجویان در گروه کوچک آموزشی طی 8 مرحله ترجمه و تطبیق فرهنگی شده و سپس روایی محتوا، روایی صوری، روایی ملاکی و پایایی همسانی درونی و پایایی بین نمرهگذاران توسط 15 نفر از اساتید دانشگاههای علوم پزشکی ایران و ارومیه تعیین شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، ضریب آلفاکرونباخ و ضریب کاپا استفاده شد.
یافتهها: در روش کیفی تعیین روایی محتوا، گویههای شماره 1، 2 و 14 و 19 توسط کارشناسان مشکلدار تشخیص دادهشده و اصلاحات لازم در آنها انجام شد. با شاخص CVI گویههای 5، 6، 8 و 19 با توجه به تعداد کارشناسان (15 نفر) امتیاز 79/0 -70/0 داشتند که موردبازنگری و اصلاح قرار گرفتند. با شاخص CVR دامنه ضریب نسبت روایی محتوایی ( CVR ) گویههای مقیاس بین 1- 60/0 بود. میزان ضریب بین مقیاس حاضر و مقیاس ملاک 78/0 تعیین شد. همچنین پایایی همسانی درونی مقیاس با استفاده از ضریب آلفاکرونباخ و ضریب بین نمرهگذاران با استفاده از ضریب کاپا به ترتیب 83/0 و 88/0 محاسبه شد.
بحث و نتیجهگیری: نرم ایرانی " مقیاس بررسی عملکرد انفرادی دانشجویان در گروه کوچک آموزشی" با ویژگیهای روانسنجی مطلوب میتواند برای سنجش عملکرد انفرادی دانشجویان پرستاری در گروههای کوچک بحث کلاسی در درس روش تحقیق در پرستاری مورداستفاده قرار گیرد. پژوهشگران و مدرسان میتوانند در کلیه رشتههای دانشگاهی از این مقیاس برای سنجش عملکرد دانشجویان استفاده نمایند.
کلیدواژهها: روانسنجی، عملکرد انفرادی، دانشجو
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دوازدهم، شماره دواز دهم ، پیدرپی 65، اسفند 1393، ص 1071-1062
آدرس مکاتبه: خوی، بلوار ولیعصر، روبروی میدان خشکبار، مجتمع آموزش عالی سلامت خوی، 36255777- 044
Email: Khorami.abdolah@gmail.com
[1] دکتری پرستاری، استادیار، عضو هیات علمی مجتمع آموزش عالی سلامت خوی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)
[2] استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران
[3] دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری