[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 14، شماره 4 - ( تیر 1395 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 352-360 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه علی خودکارآمدی تحصیلی و سلامت عمومی با میانجی‌گری اهداف پیشرفت در دانشجویان پرستاری
لیدا پورصفا 1، حسین برنایی2
1- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه پیام نور (نویسنده مسئول) ، lidapoursafa@yahoo.com
2- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی رئیس آموزش شهرداری شیراز
چکیده:   (918 مشاهده)

تاریخ دریافت 14/11/1394 تاریخ پذیرش 22/01/1395

چکیده

پیش‌زمینه و هدف: دانشجویان پرستاری یکی از طبقات مؤثر در سلامت جامعه هستند و خودکارآمدی تحصیلی و سلامت عمومی می‌تواند به افزایش سازگاری در پذیرش مسئولیت مهم شغلی در این دانشجویان بینجامد. پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه علی خودکارآمدی تحصیلی و سلامت عمومی با میانجی‌گری اهداف پیشرفت در دانشجویان پرستاری تدوین گردید.

مواد و روش‌ها: 75 نفر از دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی شیراز به‌طور تصادفی انتخاب شدند. از پرسشنامه‌های خودکارآمدی تحصیلی اون و فرامن، جهت‌گیری هدفی میدگلی و همکاران و سلامت عمومی گلدبرگ استفاده شد و داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با کمک نرم‌افزار AMOS و SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: شاخص‌های برازندگی مدل نشان داد که مدل پیشنهادی برازنده داده‌هاست (043/0 RAMSEA=، 98/0 GFI=، 97/0 NFI=، 91/0AGFI= ). همچنین اثر مستقیم خودکارآمدی تحصیلی بر سلامت عمومی معنی‌دار بود (41/0 Beta= و 05/0 P<) و نیز اثرات غیرمستقیم خودکارآمدی تحصیلی بر سلامت عمومی از طریق اهداف تبحری (39/0 Data=)، اهداف رویکردی (33/0Data=) و اهداف اجتنابی (31/0-Data= ) معنی‌دار بودند.

بحث و نتیجه‌گیری: خودکارآمدی تحصیلی هم به‌طور مستقیم و هم از طریق اهداف تبحری، رویکردی و اجتنابی بر سلامت عمومی اثر می‌گذارد. بنابراین ایجاد خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان پرستاری می‌تواند انگیزه درونی و حس شایستگی و درنتیجه سلامت عمومی آن‌ها را ارتقاء بخشد.

واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی، تحصیلی، اهداف، پیشرفت، دانشجویان، پرستاری
متن کامل [PDF 451 kb]   (551 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poursafa L, Bornaii H. CAUSAL RELATIONSHIP BETWEEN ACADEMIC SELF- EFFICACY AND GENERAL HEALTH WITH MEDIATING ROLE OF ACHIEVEMENT GOALS IN NURSING STUDENTS. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2016; 14 (4) :352-360
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2203-fa.html
پورصفا لیدا، برنایی حسین. رابطه علی خودکارآمدی تحصیلی و سلامت عمومی با میانجی‌گری اهداف پیشرفت در دانشجویان پرستاری. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1395; 14 (4) :352-360

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2203-fa.html

دوره 14، شماره 4 - ( تیر 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 788 queries by yektaweb 3461