دوره 14، شماره 5 - ( مرداد 1395 )                   جلد 14 شماره 5 صفحات 396-389 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rasouli D, mohammadpour Y, safaie Z, jafarizadeh H. THE EFFECT OF TWO METHODS OF SELF-EMPOWERMENT TRAINING PROGRAM ON QUALITY OF LIFE OF DIABETIC PATIENTS ATTENDING THE DIABETES CLINIC IN URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES, 2013. Nursing and Midwifery Journal 2016; 14 (5) :389-396
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2378-fa.html
رسولی داود، محمدپور یوسف، صفائی زهرا، جعفری زاده حسین. بررسی و مقایسه تأثیر دو روش آموزش برنامه خود توانمندسازی بر کیفیت زندگی بیماران دیابتی مراجعه‌کننده به درمانگاه دیابت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1395; 14 (5) :389-396

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2378-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران ، rasouli_d@umsu.ac.ir
2- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (5819 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: دیابت یکی از بیماری‌های مزمن شایع با عوارض فراوان یکی از چالش‌های جدی برای سیستم سلامت می‌باشد که کیفیت زندگی بیمار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آموزش به بیماران یکی از قدیمی‌ترین و بهترین راه‌های کنترل این عوارض می‌باشد. روش‌های آموزشی سنتی و نوین، نتایج مختلفی را بر کیفیت زندگی این بیماران نشان داده‌اند که قابل‌تأمل است. مطالعه حاضر باهدف مقایسه تأثیر آموزش برنامه خودتوانمندسازی از طریق بسته آموزشی و کارگاه آموزشی بر کیفیت زندگی بیماران دیابتی درمانگاه دیابت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1392 انجام گرفته است. مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه تجربی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون می‌باشد که بر روی 40 نفر از بیماران دیابتی مراجعه‌کننده به درمانگاه دیابت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام گرفته است. نمونه‌های موردپژوهش به‌طور تصادفی در یکی از گروه‌های کارگاه آموزشی و بسته آموزش قرار گرفتند. جهت گردآوری داده‌ها از یک ابزار دوقسمتی استفاده شد که شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه کیفیت زندگی بیماران دیابتی بود. داده‌ها پس از جمع‌آوری و کدگذاری در نرم‌افزار آماریSPSS(ver16)  با استفاده از آزمون‌های آماری کای دو، یو من ویتنی و ویلکاکسون تجزیه ‌و ‌تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین نمره کیفیت زندگی نمونه‌های موردپژوهش در گروه مداخله با کارگاه آموزشی قبل و بعد از آموزش به ترتیب 40.25±7.69, 46.00±7.56 و در گروه مداخله با بسته آموزشی 48.5±5.56 39.9±9.00, بود. یافته‌های پژوهش تفاوت معنی‌داری را ازلحاظ آماری در نمرات کیفیت زندگی مابین دو گروه موردنظر قبل و بعد از اجرای مداخله نشان نداد (570/0P=(. ولی تفاوت معنی‌داری قبل و بعد از اجرای مداخله (درون‌گروهی) در هرکدام از گروه‌ها در نمرات کیفیت زندگی پیدا شد (0001/0P
واژه‌های کلیدی: دیابت، توانمندسازی، آموزش دیابت
متن کامل [PDF 497 kb]   (1793 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb