دوره 13، شماره 1 - ( فروردین 1394 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahangarzadeh Rezaei S, Esmaeili R, habibzadeh H. ASSESSMENT FREQUENCY OF STRESSORS IN CLINICAL EDUCATION OF STUDENTS IN NURSING & MIDWIFERY FACULTY. Nursing and Midwifery Journal 2015; 13 (1) :1-8
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2400-fa.html
آهنگرزاده رضایی سهیلا، اسماعیلی رقیه، حبیب زاده حسین. بررسی فراوانی عوامل تنش‌زا در آموزش بالینی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه 1391 - 1390. مجله پرستاری و مامایی. 1394; 13 (1) :1-8

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2400-fa.html


1- دکترای پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول) ، sorezayee@yahoo.com
2- کارشناسی ارشد پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
3- استادیار پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
چکیده:   (6664 مشاهده)
  بررسی فراوانی عوامل تنش‌زا در آموزش بالینی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه 1391 - 1390     سهیلا آهنگرزاده رضایی [1] * ، رقیه اسماعیلی [2] ، حسین حبیب زاده [3]     تاریخ دریافت 29/08/1393 تاریخ پذیرش 08/10/1393     چکیده   پیش‌زمینه و هدف: تنش یکی از مشکلات اساسی آموزش بالینی است که می‌تواند مانعی بر سر راه آموزش پرستاری ایجاد و کارایی آن را تحت تأثیر قرار دهد لذا به‌منظور پیشگیری از عواقب آن باید عوامل تنش‌زا را شناسایی و برطرف نمود. هدف از این مطالعه بررسی عوامل تنش‌زا در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری و مامایی ارومیه است.   مواد و روش کار: در این پژوهش توصیفی –همبستگی 146 دانشجوی پرستاری و مامایی ارومیه به روش سرشماری انتخاب و باهدف تعیین عوامل تنش ‌زا در آموزش بالینی وارد مطالعه شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه 2 بخشی مورداستفاده قرار گرفت. بخش اول حاوی 20 سؤال در رابطه با اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم پرسشنامه محقق ساخته در مورد عوامل تنش‌زا در پنج حیطه بود. جهت تأیید اعتبار علمی ابزار گردآوری داده‌ها از روش اعتبار محتوا و برای تأیید اعتماد علمی (پایایی) بخش دوم پرسشنامه از آزمون و تعیین ضریب آلفای کورنباخ استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آزمون‌های من ویتنی و کروسکال والیس استفاده استفاده گردید.   یافته‌ها: در پژوهش حاضر از 146 دانشجو، 5/70 درصد مؤنث، 1/91 درصد مجرد با میانگین سنی 64/1 ± 32/21 سال بودند.63 درصد دانشجویان پرستاری و 47 درصد مامایی، 8/78 درصد غیربومی و ساکن خوابگاه بودند. بیشترین عوامل تنش‌زا به ترتیب شامل: در حیطه برخوردهای تحقیرآمیز (تذکر استاد در حضور بیمار و همراه)، در حیطه موارد تنش‌زا در محیط آموزشی (عدم وجود امکانات رفاهی در بخش)، در حیطه موارد تنش‌زای بالینی (مشاهده زجر کشیدن بیماران بدحال)، در حیطه احساسات ناخوشایند (نگرانی از انتقال بیماری واگیردار) و در حیطه ارتباط بین فردی (اعمال تبعیض از سوی تیم درمانی بین شما و سایر دانشجویان) بود.   بحث و نتیجه‌گیری : با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر به نظر می‌رسد شناسایی منابع تنش‌زای بالینی و راه‌های مقابله با آ ن مهم‌ترین برنامه در مدیریت تنش دانشجویان باشد تا آن‌ها بتوانند پس از فراغت از تحصیل به‌عنوان یک نیروی با ثبات و کارآمد به انجام وظایف شغلی خود بپردازند. بنابراین پیشنهاد می‌گردد مسئولین دانشکده‌های پرستاری و مامایی جهت ایجاد و ارتقا ئ مهارت مربیان در جهت کاهش تنش محیط‌های آموزش بالینی به برگزاری کارگاه‌های آموزشی ضمن خدمت و همچنین تشکیل کمیته‌ها اقدام نمایند.   کلیدواژه‌ها : عوامل تنش ‌زا، آموزش بالینی، دانشجویان     مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره اول، پی‌درپی 66، فروردین 1394، ص 8-1     آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی، ارومیه، ایران ، تلفن:327544961-044   Email: sorezayee@yahoo.com   [1] دکترای پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول )   [2] کارشناسی ارشد پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه   [3] استادیار پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
متن کامل [PDF 222 kb]   (1784 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb