Soheili A, Hemmati maslak M, mohammadpour Y, Khalkhali H, Rahmani A. THE EFFECT OF IMPLEMENTING COMPETENCY BASED EDUCATION MODEL ON NURSING STUDENTS’ CLINICAL PERFORMANCE IN CORONARY CARE UNIT. Nursing and Midwifery Journal 2015; 13 (9) :728-738
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2525-fa.html
سهیلی امین، همتی مسلک پاک معصومه، محمدپور یوسف، خلخالی حمیدرضا، رحمانی علیرضا. تأثیر اجرای الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی بر عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری در بخش مراقبتهای ویژه قلبی. مجله پرستاری و مامایی. 1394; 13 (9) :728-738
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2525-fa.html
1- کارشناس ارشد آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول)
2- دانشیار گروه پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ، Soheili.a1991@gmail.com
3- دانشجوی دکتری آموزش پزشکی، دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
4- دانشیار گروه آمار حیاتی، عضو هیئت علمی دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
5- مربی گروه پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
چکیده: (8602 مشاهده)
تاریخ دریافت 20/03/1394 تاریخ پذیرش 15/05/1394
چکیده
پیشزمینه و هدف: جهت ایجاد تحول در آموزش پرستاری، بهرهگیری از الگوهای نوین آموزشی ضروری مینماید، در همین راستا یکی از الگوهای نوین آموزشی که در آن رسیدن به عملکرد مطلوب بالینی مدنظر است، الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی میباشد. هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر اجرای الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی بر عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری کارآموز در بخش مراقبتهای ویژه قلبی بود.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع شبه تجربی با طرح پسآزمون بود که در آن 34 نفر از دانشجویان ترم 8 پرستاری که شرایط ورود به مطالعه را داشتند بهصورت تمام شماری انتخاب و به دو گروه مداخله (18 نفر) و کنترل (16 نفر) تقسیم شدند. دوره 4 هفتهای کارآموزی پرستاری مراقبتهای ویژه قلب برای دانشجویان گروه کنترل بر اساس الگوی آموزش مرسوم و برای دانشجویان گروه مداخله نیز بر اساس الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی اجرا شد. جهت ارزیابی عملکرد بالینی دانشجویان از 3 ابزار جمعآوری دادهها (چکلیست بررسی عملکرد بالینی، پرسشنامه خود گزارشی و آزمون چندگزینهای) استفاده گردید. دادههای جمعآوریشده پس از واردکردن در نرمافزار SPSS(16) با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تی مستقل و من ویتنی) تجزیهوتحلیل گردید.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که عملکرد بالینی دانشجویان گروه مداخله که دوره خود را بر اساس الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی سپری نمودند، هم ازنظر عملکرد بالینی اختصاصی (001/0P
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری