Soleimani M, Hafeznia M, Masodi S, Moradi M, Ordobadi S. COMPARISON OF DIMENSIONS OF PSYCHOPATHOLOGY, LIFE STYLE AND FAMILY FUNCTIONING IN FEMALE STUDENTS WITH EATING DISORDERS. Nursing and Midwifery Journal 2016; 14 (4) :371-379
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2642-fa.html
سلیمانی مهران، حافظ نیا محمد، مسعودی ساره، مرادی قره قشلاقی مهناز، اردوبادی شاهین. مقایسه ابعاد آسیبشناسی روانی، سبک زندگی و عملکرد خانوادگی دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال خوردن و دانش آموزان غیر مبتلا به اختلال خوردن. مجله پرستاری و مامایی. 1395; 14 (4) :371-379
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2642-fa.html
1- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان (نویسنده مسئول)
2- مرکز مطالعات ، مشاوره و درمان اختلالات رفتاری معاونت اجتماعی انتظامی اذربایجان غربی
3- کارشناس ارشد روانشناس بالینی دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ارومیه
4- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه ازاد بین المللی واحد کیش
5- پزشک عمومی ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه
چکیده: (6307 مشاهده)
تاریخ دریافت 15/11/1394 تاریخ پذیرش 23/01/1395
چکیده
پیشزمینه و هدف: اختلال خوردن ازجمله اختلالهای آسیبشناختی است که تأثیر بسزایی بر عملکرد روانشناختی و جسمانی نوجوانان و جوانان داشته و امروزه بهعنوان یکی از مشکلات جدی سلامت مورد توجه متخصصان قرار گرفته است. ازآنجاییکه در سالهای اخیر میزان شیوع اختلالهای خوردن در میان دختران نوجوان افزایش چشمگیری داشته است، مطالعه حاضر به بررسی و مقایسه ابعاد آسیبشناسی روانی، سبک زندگی و عملکرد خانواده دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال خوردن و دانش آموزان غیر مبتلا به آن پرداخته است.
مواد و روشها: مطالعه اخیر از نوع توصیفی و جامعه آماری آن دربرگیرنده کلیه دانش آموزان دختر پیشدانشگاهی فاطمه الزهرا بودند که 200 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و نهایتاً 60 نفر از آنها که دارای معیارهای ورودی بودند موردبررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه چک لیست روانی (SCL-90)، پرسشنامه سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت HPLPII و مقیاس عملکرد خانواده بلوم (FFS ) استفاده شد. همچنین بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS-16 و آزمون آماری تحلیل واریانس چند گانه (مانوا) و آزمون T مستقل استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصله در این مطالعه نشان داد که بین میانگین نمرات ابعاد آسیبشناسی و روانی، سبک زندگی و عملکرد دانش آموزان مبتلا به اختلال خوردن و سالم تفاوت وجود دارد (P
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانپزشکی- روان شناسی