[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 14، شماره 4 - ( تیر 1395 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 371-379 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه ابعاد آسیب‌شناسی روانی، سبک زندگی و عملکرد خانوادگی دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال خوردن و دانش آموزان غیر مبتلا به اختلال خوردن
مهران سلیمانی 1، محمد حافظ نیا2، ساره مسعودی3، مهناز مرادی قره قشلاقی4، شاهین اردوبادی5
1- استادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان (نویسنده مسئول)
2- کارشناس ارشد روان شناسی بالینی مرکز مطالعات ، مشاوره و درمان اختلالات رفتاری معاونت اجتماعی انتظامی اذربایجان غربی
3- . کارشناس ارشد روانشناس بالینی دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ارومیه
4- . کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه ازاد بین المللی واحد کیش
5- . پزشک عمومی ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه
چکیده:   (1304 مشاهده)

تاریخ دریافت 15/11/1394 تاریخ پذیرش 23/01/1395

چکیده

پیش‌زمینه و هدف: اختلال خوردن ازجمله اختلال‌های آسیب‌شناختی است که تأثیر بسزایی بر عملکرد روان‌شناختی و جسمانی نوجوانان و جوانان داشته و امروزه به‌عنوان یکی از مشکلات جدی سلامت مورد توجه متخصصان قرار گرفته است. ازآنجایی‌که در سال‌های اخیر میزان شیوع اختلال‌های خوردن در میان دختران نوجوان افزایش چشمگیری داشته است، مطالعه حاضر به بررسی و مقایسه ابعاد آسیب‌شناسی روانی، سبک زندگی و عملکرد خانواده دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال خوردن و دانش آموزان غیر مبتلا به آن پرداخته است.

مواد و روش‌ها: مطالعه اخیر از نوع توصیفی و جامعه آماری آن دربرگیرنده کلیه دانش آموزان دختر پیش‌دانشگاهی فاطمه الزهرا بودند که 200 نفر از آن‌ها به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و نهایتاً 60 نفر از آن‌ها که دارای معیارهای ورودی بودند موردبررسی قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه چک لیست روانی (SCL-90)، پرسش‌نامه سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت HPLPII و مقیاس عملکرد خانواده بلوم (FFS ) استفاده شد. همچنین به‌منظور تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS-16 و آزمون آماری تحلیل واریانس چند گانه (مانوا) و آزمون T مستقل استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج حاصله در این مطالعه نشان داد که بین میانگین نمرات ابعاد آسیب‌شناسی و روانی، سبک زندگی و عملکرد دانش آموزان مبتلا به اختلال خوردن و سالم تفاوت وجود دارد (P<0/001).

نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که در اختلال خوردن، ابعاد آسیب‌شناسی روانی، سبک زندگی و عملکرد خانواده دانش آموزان نقش تعیین‌کننده دارد و توصیه می‌شود در درمان این بیماری به متغیرهای ذکرشده اهمیت داده شود.

واژه‌های کلیدی: ابعاد آسیب‌شناسی روانی، سبک زندگی، عملکرد خانواده، دانش آموزان، اختلال خوردن
متن کامل [PDF 428 kb]   (644 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشکی- روان شناسی
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimani M, Hafeznia M, Masodi S, Moradi M, Ordobadi S. COMPARISON OF DIMENSIONS OF PSYCHOPATHOLOGY, LIFE STYLE AND FAMILY FUNCTIONING IN FEMALE STUDENTS WITH EATING DISORDERS. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2016; 14 (4) :371-379
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2642-fa.html
سلیمانی مهران، حافظ نیا محمد، مسعودی ساره، مرادی قره قشلاقی مهناز، اردوبادی شاهین. مقایسه ابعاد آسیب‌شناسی روانی، سبک زندگی و عملکرد خانوادگی دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال خوردن و دانش آموزان غیر مبتلا به اختلال خوردن. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1395; 14 (4) :371-379

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2642-fa.html

دوره 14، شماره 4 - ( تیر 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 803 queries by yektaweb 3505