Babaei T, Sheikhzadeh M. THE VIEWPOINTS OF FACULTY MEMBERS ON EDUCATIONAL EVALUATION MODELS IN URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES. Nursing and Midwifery Journal 2015; 13 (9) :772-780
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2651-fa.html
1- کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، ارومیه، ایران
2- عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران. (نویسنده مسئول) ، m.sheikhzade@gmail.com
چکیده: (5492 مشاهده)
تاریخ دریافت 03/05/1394 تاریخ پذیرش 15/07/1394
چکیده
پیشزمینه و هدف: نظام آموزش عالی سرمایه انکارناپذیر هر کشوری بوده و نقشهای مختلفی در جوامع به عهده دارد. اطمینان از کسب دانش، مهارت وصلاحیت های لازم توسط دانش آموختگان و ارزشیابی بهعنوان یک امر مدیریتی از ضروریات این نظام است. مطالعه حاضر، با هدف بررسی شیوههای متداول ارزشیابی تحصیلی از نظر اعضای هیئتعلمی انجام شد.
مواد روشها: در این بررسی توصیفی مقطعی در سال 1392، 167 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انتخاب شدند. جمع آوری دادهها با پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت. برای تحلیل اطلاعات از آزمون رتبهایی فریدمن، آزمون tمستقل و آنالیز واریانس استفاده گردید.
یافتهها: از مجموع 165 نفر پاسخگو، 27 نفر مدرک PhDو 108 نفر دکترای تخصصی پزشکی داشتند. از نظر اعضای هیئتعلمی، الگوهای مشارکتی و هدف-آزاد الگوهای مطلوبتری بودند. تحلیل نتایج نشان داد ترجیح الگوها براساس سابقه تدریس، جنسیت و پست مدیریتی معنیدار نبود. آنالیز واریانس و آزمون LSD نشان داد در الگوی هدف گرا تفاوت میانگین نمرات در رتبه دانشیار با رتبه استادیار )003/0(P=و در الگوی مدیریت گرا نیز تفاوت میانگین نمرات دررتبه مربی با رتبه استادیار )040/0 (P=معنی دار بود.
بحث و نتیجهگیری: ترجیح اعضای هیئتعلمی در مورد الگوها نشان داد توجه صرف به اهداف تعیین شده و نتایج برنامهها و غفلت از نتایج پیش بینی نشده و واقعی از یک طرف و مشارکت دادن ذینفعان و بخصوص دانشجویان، در انتخاب الگوی ارزشیابی معیارهای مهمی بودند. توجه به تمام نتایج و تعامل با ذینفعان، اعتبار ارزشیابی و اثربخشی آن را تقویت خواهد کرد.
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره نهم، پیدرپی 74، آذر 1394، ص 780-772
آدرس مکاتبه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، ارومیه، ارومیه ایران، تلفن: 09144401882
Email: m.sheikhzade@gmail.com
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش علوم پزشکی