[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 14، شماره 3 - ( خرداد 1395 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 254-262 برگشت به فهرست نسخه ها
درک خودکارآمدی مراقبتی پرستاران کودکان از مفهوم زبردستی: یک مطالعه کیفی
دکتر مسعود بهرامی1، دکتر اعظم علوی 2، علی ضرغام بروجنی1
1- دانشیار مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار دانشکده پرستاری و مامایی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران ، azam_alavi92@yahoo.com
چکیده:   (1349 مشاهده)

تاریخ دریافت 19/11/1394 تاریخ پذیرش 14/02/1395

چکیده

پیش‌زمینه و هدف: درک خودکارآمدی به‌عنوان پیشگویی‌کننده رفتارهای پرستاران، نقش مهمی بر روی عملکرد حرفه‌ای پرستاران دارد. بااین‌وجود شناخت ابعاد این مفهوم موردتوجه قرار نگرفته است. هدف مطالعه حاضر تبیین درک خودکارآمدی مراقبتی پرستاران کودکان از مفهوم زبردستی است.

مواد و روش‌ها: این مطالعه بخشی از یک مطالعه بزرگ‌تر بر روی مفهوم خودکارآمدی مراقبتی است که با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا در سال2014 در ایران انجام یافت. 27 پرستار و مربی بالینی بخش کودکان بر اساس نمونه‌گیری مبتنی بر هدف در این پژوهش شرکت کردند. روش جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های پژوهش با روش تحلیل محتوای مرسوم (قراردادی) صورت گرفت.

یافته‌ها: بر اساس بیانات مشارکت‌کنندگان مفهوم زبردستی به‌عنوان یکی از ابعاد اصلی درک خودکارآمدی، شامل دوطبقه اصلی"قابلیت‌های تکنیکی" شامل زیر طبقات (مهارت در انجام مراقبت‌‌های درمانی، ارائه مراقبت غیر‌‌تروماتیک، خلاقیت در مراقبت) و "مراقبت بر پایه دانش حرفه‌ای" شامل زیر طبقات (دانش تئوری و دانش عملیاتی) بود.

بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس تجربیات مشارکت‌‌کنندگان این مطالعه یکی از شاخص‌‌ترین مضمون‌‌هایی که اشاره به درک خودکارآمدی پرستار در حین مراقبت کردن دارد، زبردستی در قالب قابلیت‌‌های تکنیکی و ارائه مراقبت بر پایه دانش حرفه‌ای است. نتایج این مطالعه می‌تواند توسط مدیران و مربیان پرستاری، بخصوص در حیطه مراقبت کودکان استفاده گردد، تا با افزایش درک خودکارآمدی پرستاران بخش کودکان موجب تقویت عملکرد حرفه‌ای آنان و ارائه مراقبت با کیفیت به کودکان گردند.

واژه‌های کلیدی: زبردستی، خودکارآمدی، مراقبت، پرستاران کودکان، مطالعه کیفی
متن کامل [PDF 468 kb]   (531 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami M, alavi A, Zargham-Boroujeni A. PERCEIVED SELF-EFFICACY IN PEDIATRIC NURSES OF PROFICIENCY CONCEPT: A QUALITATIVE STUDY. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2016; 14 (3) :254-262
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2657-fa.html
بهرامی مسعود، علوی اعظم، ضرغام بروجنی علی. درک خودکارآمدی مراقبتی پرستاران کودکان از مفهوم زبردستی: یک مطالعه کیفی. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1395; 14 (3) :254-262

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2657-fa.html

دوره 14، شماره 3 - ( خرداد 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 791 queries by yektaweb 3461