[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 14، شماره 4 - ( تیر 1395 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 313-324 برگشت به فهرست نسخه ها
بهبود وضعیت شناختی بیماران تحت درمان با الکتروشوک درمانی با اجرای برنامه حمایتی-آموزشی
سریه شیخ محمدی دیزجی1، مولود رادفر 2، حمیدرضا خلخالی3، ماه منیر حقیقی4
1- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
2- استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول)
3- دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
4- استادیار روان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
چکیده:   (1701 مشاهده)

تاریخ دریافت 25/12/1394 تاریخ پذیرش 25/02/1395

چکیده

پیش‌زمینه و هدف: اگر چه الکتروشوک یکی از روش‌های درمانی سریع و مؤثر می‌باشد اما عوارض شناختی موجب محدودیت استفاده از آن شده و تأثیر اساسی بر روی پذیرش درمان دارد. در این میان نقش آموزشی و حمایتی پرستاران را نباید نادیده گرفت. این مطالعه به‌منظور تعیین تأثیر مداخلات حمایتی-آموزشی پرستاری بر وضعیت شناختی بیماران تحت درمان با الکتروشوک درمانی در مرکز آموزشی درمانی رازی ارومیه انجام شد.

مواد و روش کار: این مطالعه شبه تجربی بر روی 102 نفر از بیماران بستری تحت درمان با الکتروشوک، انجام شد. نمونه‌ها به‌صورت در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه مداخله (51 نفر) و کنترل (51 نفر) تخصیص یافتند. مداخلات شامل دو بخش آموزش بیماران و مداخلات حمایتی بود. مدت‌زمان ارائه مداخلات از زمان توصیه به دریافت الکتروشوک تا پایان جلسه ششم بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های اطلاعات جمعیت شناختی و معاینه مختصر وضعیت شناختی استفاده شد. وضعیت شناختی بیماران در هر دو گروه کنترل و مداخله در فاصله زمانی 15، 30، 60 دقیقه و 24 ساعت بعد از اولین، سومین و ششمین شوک ارزیابی گردید. داده‌ها با کمک ویرایش شانزدهم نرم‌افزارSPSS و با استفاده از آزمونهای کای دو، تی تست و آزمون اندازه‌های تکراری مورد تجزیه تحلیل آماری قرار گرفت.

یافته‌ها: وضعیت شناختی بیماران بعد از سومین شوک(048/0P=) و ششمین شوک (01/0P=) اختلاف معنی‌داری را بین گروه مداخله و کنترل نشان داد، به‌طوری‌که وضعیت شناختی در گروه مداخله بهتر از گروه کنترل بود، اما بعداز شوک اول تفاوت آماری بین دو گروه معنی‌دار نبود (065/0P=).

بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که مداخلات حمایتی آموزشی پرستاری بر وضعیت شناختی بیماران دریافت کننده الکتروشوک مؤثر بوده است. پرستاران با اجرای برنامه‌های آموزشی و حمایت از بیمار موجب دستیابی به نتایج مثبت در زمینه کاهش عوارض درمانی خواهند شد.

واژه‌های کلیدی: مداخلات حمایتی، مداخلات آموزشی، وضعیت شناختی، الکتروشوک درمانی، بیماری روانی، پرستار
متن کامل [PDF 552 kb]   (667 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sheikh Mohammadi Dizaji S, Radfar M, Khalkhali H R, Haghighi M. THE IMPROVEMENT OF COGNITIVE STATUS IN PATIENTS UNDERGOING ECT WITH CONDUCTING SUPPORTIVE-EDUCATIVE PROGRAMS. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2016; 14 (4) :313-324
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2671-fa.html
شیخ محمدی دیزجی سریه، رادفر مولود، خلخالی حمیدرضا، حقیقی ماه منیر. بهبود وضعیت شناختی بیماران تحت درمان با الکتروشوک درمانی با اجرای برنامه حمایتی-آموزشی. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1395; 14 (4) :313-324

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2671-fa.html

دوره 14، شماره 4 - ( تیر 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 794 queries by yektaweb 3461