Mahmudi M J, Zahrakar K, Amirian A, Davarniya R, Babaei Gharmkhani M. THE EFFECT OF GROUP TRAINING OF PRACTICAL APPLICATION OF INTIMATE RELATIONSHIP SKILLS (PAIRS) PROGRAM ON ENHANCING MARITAL SATISFACTION, ADJUSTMENT, POSITIVE FEELINGS AND INTIMACY OF COUPLES. Nursing and Midwifery Journal 2016; 13 (10) :869-881
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2768-fa.html
محمودی محمدجلال، زهراکار کیانوش، امیریان امیر، داورنیا رضا، بابایی گرمخانی محسن. تأثیر آموزش گروهی برنامه کاربرد عملی مهارتهای ارتباط صمیمانه (PAIRS) در ارتقاء رضایتمندی، سازگاری، احساسات مثبت و صمیمیت زناشویی زوجها. مجله پرستاری و مامایی. 1394; 13 (10) :869-881
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2768-fa.html
1- ، rezadavarniya@yahoo.com
چکیده: (6669 مشاهده)
تاریخ دریافت 26/06/1394 تاریخ پذیرش 25/08/1394
چکیده
پیشزمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی برنامه کاربرد عملی مهارتهای ارتباط صمیمانه در ارتقاء رضایتمندی، سازگاری، احساسات مثبت و صمیمیت زناشویی زوجها انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر مداخلهای تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل است. جامعه این پژوهش را کلیه زوجهای مراجعهکننده به سرای سلامت گلها- فاطمی در نیمه دوم سال 1392 تشکیل میدادند. با استفاده از نمونهگیری در دسترس، نمونهای به حجم 40 نفر (20 زوج) انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای رضایت زناشویی، سازگاری زن و شوهر، احساسات مثبت و صمیمیت زناشویی استفاده شد. برنامه کاربرد عملی مهارتهای ارتباط صمیمانه در 13 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS20 و روش تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) استفاده گردید.
یافتهها: نتایج حاکی از آن بود که آموزش گروهی برنامه کاربرد عملی مهارتهای ارتباط صمیمانه باعث ارتقاء رضایتمندی، سازگاری، احساسات مثبت و صمیمیت زناشویی زوجهای گروه آزمایش در مراحل پسآزمون و پیگیری شده است.
بحث و نتیجهگیری: مشاوران و درمانگران خانواده و ازدواج میتوانند از این برنامه آموزشی در جهت شکوفاسازی روابط زوجها و پیشگیری از بروز مشکلات زناشویی استفاده نمایند.
کلیدواژه ها: زوج درمانی، آموزش، ازدواج
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره دهم، پیدرپی 75، دی 1394، ص 881-869
آدرس مکاتبه: البرز، کرج، دانشگاه خوارزمی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی تلفن: 09155851629
Email: rezadavarniya@yahoo.com
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پزشکی