[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 14، شماره 4 - ( تیر 1395 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 300-312 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش مدل‌ها، رویکردها و نظریه‌های یادگیری در طراحی و تولید نرم‌افزارهای آموزشی مبتنی بر تکنیک واقعیت مجازی در آموزش پرستاری: مرور سیستماتیک
حمید مقدسی1، رضا ربیعی2، شعله بیگدلی3، اسلام ناظمی4، حسن ابراهیم پورصدقیانی 5
1- دانشیار دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
2- استادیار دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
3- استادیار دانشکده برق و کامپیوتر شهید بهشتی
4- استادیار دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران
5- دانشجوی دکترا دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی (نویسنده مسئول) ، sadageyani@yahoo.com
چکیده:   (1626 مشاهده)

تاریخ دریافت 14/11/1394 تاریخ پذیرش 22/01/1395

چکیده

پیش‌زمینه و هدف: ضرورت استفاده از تکنیک واقعیت مجازی در عصر اطلاعات و دانش جهت آموزش مهارت‌های پرستاری با توجه به وظایف حساس پرستاران بر کسی پوشیده نیست. نرم‌‌فزارهای آموزشی مبتنی بر شبیه‌سازی با واقعیت‌گرایی و کیفیت بالا راهبردِ قابل تأمّلی برای محدود کردن خطرات زیاد آموزش پرستاری به روش سنتی بوده و می‌توانند سبب کاهش خطاهای پزشکی و افزایش ایمنی بیماران شوند. در این مطالعه به بررسی نقش مدل‌ها، رویکردها و نظریه‌های یادگیری در طراحی و تولید نرم‌افزارهای آموزشی مبتنی بر شبیه‌سازی در آموزش پرستاری پرداخته می‌شود.

مواد و روش کار: برای این مطالعه مروری سیستماتیک، کلیه مقالات منتشرشده از سال‌های 2000 تا 2015 که مرتبط با نرم‌افزارهای آموزشی مبتنی بر واقعیت مجازی در آموزش پرستاری بود، به دو زبان انگلیسی و فارسی موردبررسی و تحلیل قرار گرفت. ابتدا سؤال مطالعه تعریف و استراتژی جستجو مشخص گردید. برای جستجوی مطالعات از پایگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی و منابع داخلی ازجمله SID,CINAHL PubMed,Web of Science,EBSCO Host, Irandoc,Iranmedex Google Scholar  با استفاده از کلیدواژه‌های آموزش، پرستاری، نظریه‌های یادگیری، نرم‌افزار، شبیه‌سازی، تکنیک واقعیت مجازی، مدل و ترکیب آن‌ها استفاده گردید. مقالاتی که شرایط ورود به مطالعه را داشتند ازنظر کیفیت با استفاده از چک لیست‌های مربوطه ارزیابی شدند.

یافته‌ها: تعداد 850 مورد مقاله یافت شد و 12 مقاله که ارتباط مستقیم باهدف مطالعه داشتند، برای بررسی و تحلیل بیشتر انتخاب شد. از 12 مقاله، چهارمقاله به یادگیری به‌عنوان امر شناختی و ساختاری توجه داشتند. پنج مقاله از مدل شبیه‌سازی جفریز و اصول نظریه‌های یادگیری استفاده کرده بودند.

نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد با توجه به نیاز مراکز بهداشتی به پرستاران ماهر و نیاز به نرم‌افزارهای مبتنی بر تکنیک واقعیت مجازی به‌عنوان ابزار آموزشی در آموزش پرستاری، استفاده آر مدل‌های شبیه‌سازی و نظریه‌های یادگیری در جهت هدایت طراحی و تولید این نرم‌افزارها به سمت یادگیری مبتنی بر صلاحیت حرفه‌ای ضروری به نظر می‌رسد.

واژه‌های کلیدی: آموزش، پرستاری، نظریه‌های یادگیری، نرم‌افزار، شبیه‌سازی، مبتنی بر رایانه، تکنیک واقعیت مجازی، مدل
متن کامل [PDF 498 kb]   (691 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش علوم پزشکی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ROLE OF MODELS, APPROACHES AND LEARNING THEORIES IN THE DESIGN AND PRODUCTION OF EDUCATIONAL SOFTWARE BASED ON VIRTUAL REALITY TECHNIQUES AND SIMULATION IN NURSING EDUCATION: A SYSTEMATIC REVIEW. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2016; 14 (4) :300-312
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2825-fa.html
مقدسی حمید، ربیعی رضا، بیگدلی شعله، ناظمی اسلام، ابراهیم پورصدقیانی حسن. نقش مدل‌ها، رویکردها و نظریه‌های یادگیری در طراحی و تولید نرم‌افزارهای آموزشی مبتنی بر تکنیک واقعیت مجازی در آموزش پرستاری: مرور سیستماتیک. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1395; 14 (4) :300-312

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2825-fa.html

دوره 14، شماره 4 - ( تیر 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 803 queries by yektaweb 3506