[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 14، شماره 7 - ( مهر 1395 ) ::
جلد 14 شماره 7 صفحات 648-657 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر فیلم آموزشی بر اضطراب قبل از عمل بیماران تحت عمل جراحی قلب باز بدون پمپ
امیررضا صالح مقدم1، امیر ذکا 2، سید رضا مظلوم3، شهرام امینی4
1- مربی مربی، عضو هئیت علمی گروه مدیریت، بهداشت و روان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
2- دانشجو ارشد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران (نویسنده مسئول) ، pasban_saeid@yahoo.com
3- مربی، عضو هئیت علمی گروه مدیریت، بهداشت و روان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. مربی، عضو هئیت علمی گروه مدیریت، بهداشت و روان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
4- دانشگاه علوم پزشکی مشهد دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده:   (1746 مشاهده)

پیش‌زمینه و هدف: اضطراب قبل از عمل، یکی از شایع‌ترین مشکلات روان‌شناختی بیماران تحت عمل جراحی قلب باز می‌باشد که در صورت عدم کنترل می‌تواند بر نتایج عمل و وضعیت جسمانی بیمار تأثیر منفی بگذارد. روش‌ها و ابزار آموزشی مختلفی معرفی شده است ولی مناسب‌ترین آن همچنان به‌صورت راز باقی مانده است. پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر فیلم آموزشی  بر اضطراب قبل از عمل بیماران تحت عمل جراحی قلب باز بدون پمپ انجام گردید.

مواد و روش‌ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی یک سوکور با مشارکت 60 بیمار کاندید عمل جراحی قلب باز بستری در بخش قلب باز بیمارستان امام رضا (ع) مشهد در سال 1394 انجام گردید. بیماران به‌صورت تصادفی به دو گروه 30 نفری کنترل و مداخله تخصیص شدند. برای بیماران گروه مداخله، یک فیلم آموزشی طی دو جلسه 15 دقیقه‌ای و برای بیماران گروه کنترل آموزش‌ها در قالب پمفلت و چهره به چهره، در روز قبل از عمل ارائه گردید. اضطراب بیماران هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه اضطراب اسپیل برگر قبل و بعد از مداخله بررسی شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 11.5 و آزمون‌های تی مستقل، من ویتنی، تی زوجی، ویلکاکسون، کای اسکوئر و دقیق کای اسکوئر تحلیل شدند.

یافته­ها: میانگین سنی بیماران 5/4 ±8/56 سال و میزان تحصیلات 3/53 درصد (32 نفر) از آن‌ها ابتدایی بود. میانگین نمره حمایت اجتماعی بیماران گروه مداخله 0/1±2/10 و در گروه کنترل 1/1±8/9 بود که اختلاف آن‌ها معنی‌دار نبود (185/0=P). در مرحله قبل از مداخله بین میانگین نمره اضطراب آشکار و پنهان بیماران گروه کنترل و مداخله تفاوت آماری معنی‌داری وجود نداشت  (05/0p>)؛ اما بعد از مداخله، میانگین نمره اضطراب آشکار بیماران گروه مداخله (2/4±7/27) به‌صورت آماری معنی‌داری کم‌تر از گروه کنترل (3/5±0/33) بود (001/0p<). همچنین در بعد از مداخله، میانگین نمره اضطراب پنهان بیماران گروه مداخله (1/4±3/29) به‌صورت آماری معنی‌داری کم‌تر از گروه کنترل (0/5±2/32) بود (025/0=p).

بحث و نتیجه­گیری: در این مطالعه، فیلم آموزشی از پمفلت و آموزش چهره به چهره جهت کاهش اضطراب قبل از عمل بیماران کاندید عمل جراحی قلب باز مؤثرتر بود و توصیه می‌شود با در نظر گرفتن عواملی مانند وضعیت تحصیلی بیماران، شرایط و امکانات بخش مورداستفاده قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: فیلم آموزشی، پمفلت، عمل قلب باز، اضطراب قبل از عمل
متن کامل [PDF 532 kb]   (567 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

SalehMoghaddam A, zoka A, mazlom S R, amini S. THE EFFECT OF EDUCATIONAL VIDEOS ON PREOPERATION ANXIETY AMONG PATIENTS BEFORE UNDERGOING OPEN HEART SURGERYWITHOUT PUMP. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2016; 14 (7) :648-657
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2898-fa.html
صالح مقدم امیررضا، ذکا امیر، مظلوم سید رضا، امینی شهرام. بررسی تأثیر فیلم آموزشی بر اضطراب قبل از عمل بیماران تحت عمل جراحی قلب باز بدون پمپ. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1395; 14 (7) :648-657

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2898-fa.html

دوره 14، شماره 7 - ( مهر 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 794 queries by yektaweb 3461