Baghaee R, Khaledian N, Didarloo A, Alinezhad V. THE EFFECT OF AN EDUCATIONAL INTERVENTION ON THE MEDICATION ADHERENCE IN PATIENTS WITH HYPERTENSION: BASED ON BASNEF MODEL. Nursing and Midwifery Journal 2016; 14 (9) :811-821
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2973-fa.html
بقایی رحیم، خالدیان ندا، دیدارلو علیرضا، علی نژاد وحید. تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل بزنف بر تبعیت از رژیمدرمانی در بیماران مبتلا به فشارخون. مجله پرستاری و مامایی. 1395; 14 (9) :811-821
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2973-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، Neda.khaledian.22@gmail.com
چکیده: (7362 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: فشارخون بالا یکی از مسائل بسیار مهم سلامت عمومی بوده و عدم تبعیت از رژیمدرمانی بهعنوان یک رفتاردرمانی نامطلوب در کنترل ضعیف فشارخون بالا تأثیر دارد که موجب بروز پیامدهای مضر میگردد. مدل بزنف جامعترین مدل آموزش بهداشتی است که برای مطالعه، شناسایی و ایجاد رفتارهای جدید در جامعه به کار میرود. لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین تأثیر اجرای مدل بزنف در تبعیت از رژیمدرمانی در بیماران مبتلا به فشارخون بالا مراجعهکننده به مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 95-1394 میباشد.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع تجربی با طرح پیش و پسآزمون بود که در آن 80 نفر از بیماران مبتلا به فشارخون بالا مراجعهکننده به مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (سه مرکز بهداشت طرزیلو، 17 شهریور و شهدا) که شرایط ورود به مطالعه را داشتند بهصورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمون تخصیص شدند. مداخله آموزشی مبتنی بر مدل بزنف فقط در گروه آزمون انجام گرفت که شامل آموزش به روش سخنرانی، توزیع بسته آموزشی و بحث گروهی بود که در 6 جلسه 5/1 ساعته برگزار گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. دادههای جمعآوریشده پس از واردکردن در نسخه 16 نرمافزار SPSS با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تی مستقل و من ویتنی و کای دو) تجزیهوتحلیل گردید.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد در بیماران گروه آزمون دریافتکننده آموزش مبتنی بر مدل بزنف، میانگین نمره تبعیت از رژیمدرمانی نسبت به گروه کنترل بهطور معنیداری بیشتر (001/0P
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری