Akhondi M, Akbarpour F, Hojati H, Shakori H R, Sharifnia H, Nazari R. EDUCATION EFFECT ON CONSCIOUSNESS AND COGNITIVE STATUS OF ELECTROCONVULSIVE THERAPY PATIENTS IN PHSYCHE UNIT OF IMAM REZA HOSPITAL OF AMOL AND YAHYANEZHAD HOSPITAL OF BABOL. Nursing and Midwifery Journal 2011; 9 (2)
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-303-fa.html
آخوندی معظمه، اکبرپور فریبا، حجتی حمید، شکوری حمیدرضا، شریف نیا حمید، نظری رقیه. بررسی تاثیر آموزش بر وضعیت هوشیاری و شناختی بیماران تحت درمان با الکتروشوک در بخش اعصاب و روان بیمارستانهای شهید یحیی نژاد بابل و امام رضا (ع) آمل 1388. مجله پرستاری و مامایی. 1390; 9 (2)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-303-fa.html
چکیده: (14705 مشاهده)
بررسی تاثیر آموزش بر وضعیت هوشیاری و شناختی بیماران تحت درمان با الکتروشوک در بخش اعصاب و روان بیمارستانهای شهید یحیی نژاد بابل و امام رضا (ع) آمل 1388 معظمه آخوندی [1] ، فریبا اکبرپور [2] ، حمید حجتی * [3] ، دکتر حمیدرضا شکوری [4] ، سیدحمید شریف نیا [5] ، رقیه نظری [6] تاریخ دریافت: 5/9/1389 تاریخ پذیرش: 5/10/1389 چکیده پیش زمینه و هدف: الکترو شوک درمانی یک روش موثر برای درمان بسیاری از اختلالات روانی میباشد. این روش در مواردی که بیماران به درمان دارویی جواب نمیدهند یا نمیتوانند عوارض دارویی را تحمل کنند و یا نیاز به پاسخ درمانی فوری و سریع دارند به کار میرود. گیجی و اغتشاش شعور، خصوصاً در 30 دقیقه اول، بعد از به هوش آمدن از عوارض شایع این روش درمانی میباشد؛ لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش بر وضعیت هوشیاری و شناختی بیماران تحت درمان با الکتروشوک انجام گرفت. مواد و روش کار: این مطالعه تجربی بر روی 60 نفر از بیمارانی که برای اولین بار تحت درمان با الکتروشوک بودند (30 نفر گروه آزمایش 30 نفر شاهد) انجام شد که سطح هوشیاری بیماران در دقایق 5،15،30،60 و وضعیت شناختی آنان بهترتیب در دقایق 60،30،15 بعد از الکتروشوک مقایسه شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد وضعیت شناختی MMSE و معیار گلاسکو بود. دادهها توسط آزمون آماری اندازههای تکراری تجزیه تحلیل شد. یافتهها: آزمون آماری در وضعیت هوشیاری و شناختی دو گروه اختلاف معنیداری را نشان نداد. ولی میانگین نمره وضعیت شناختی در دقیقه60 در گروه آزمایش بیش از گروه شاهد بود. بحث و نتیجه گیری: براساس نتایج بهدست آمده آموزش قبل از شوک بر وضعیت شناختی بیماران تاثیر داشته است. به این معنی بیمارانی که قبل از اجرای الکتروشوک درمانی آموزشهای لازم را در مورد علل و فایده استفاده از این روش، شیوه اجرا و عوارض موقتی ناشی از درمان را دیده بودند از وضعیت شناختی بهتری برخوردار بودند، لذا لازم است جهت کاهش عوارض بعد از الکتروشوک درمانی آموزشهای لازم قبل از اجرای این روش داده شود. کلید واژهها: آموزش، هوشیاری، شناختی، الکتروشوک دو ماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره نهم، شماره دوم، پی در پی 31، خرداد و تیر 1390، ص 66-61 آدرس مکاتبه: بابل ، دانشگاه علوم پزشکی بابل تلفن: 09112739883 Email: h_hojjati1362@yahoo.com [1] کارشناس پرستاری، بیمارستان بابل ،دانشگاه علوم پزشکی بابل [2] کارشناس پرستاری، بیمارستان بابل ،دانشگاه علوم پزشکی بابل [3] کارشناس ارشد پرستاری. عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علی آباد کتول (نویسنده مسئول) [4] متخصص اعصاب و روان، بیمارستان 5 آذر گرگان [5] مربی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل [6] مربی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل 7 Electroconvulsive Therapy
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری