1- عضو هیات علمی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- دانشجوی دکترای آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، razi.tums.ac.ir
چکیده: (5532 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: توانمندسازی اعضای هیئتعلمی در عصر حاضر و با توجه به پیشرفتهای اخیر در حوزههای مختلف علوم از اهمیت بسزایی در نظام آموزش پزشکی برخوردار است. این موضوع تا آن حد اهمیت دارد که در کشورهای مختلف برنامهریزیهای گوناگونی در این بخش انجام گرفته است. این تحقیق با رویکردی مروری و تحلیل محتوا استقرایی سعی در شناخت جنبههای مختلف توانمندسازی اعضای هیئتعلمی در نظام آموزش پزشکی در ایران و سطح جهانی دارد.
روشها: در این مطالعه مروری با استفاده از کلمات کلیدی توانمندسازی، آموزش پزشکی، دانشگاههای علوم پزشکی و معادل انگلیسی آنها، مطالعات مرتبط از سال 2000 تا 2014 در پایگاههای,Academic medicine, Medical education, Scopus Google scholar, PubMed، مجله آموزش در علوم پزشکی و ... مورد جستجو قرار گرفتند. نهایتاً برای تحلیل جنبههای مختلف برنامههای توانمندسازی، مقالات مرتبط، مطالعه و جنبههای مختلف برنامهها، موردبررسی قرار گرفتند.
یافتهها: بر اساس نتایج حاصل از جستجو، مطالب در چهار دسته زیر دستهبندی شدند: 1-تحلیل محتوای برنامههای توانمندسازی 2-روشهای آموزشی بهکاررفته در برنامههای توانمندسازی 3-نوع مداخلات بهکاررفته در برنامههای توانمندسازی 4- پیامدهای برنامههای توانمندسازی که به نظر میرسد فرمت این دو مقاله برای نوشتن این مقاله فرمت و قالب پذیرفتهشدهای بود
نتیجهگیری: ارتقای برنامههای توانمندسازی در حوزه آموزش پزشکی، نیاز به استفاده از محتواهای گوناگون برای پیادهسازی، استفاده از روشهای مطالعاتی ترکیبی و منابع اطلاعاتی چندگانه و سطح بالا دارد. بههرحال اگر ما اطمینان داریم که برنامههای توانمندسازی، سبب ارتقای مهارتها و صلاحیتهای مختلف حرفهای اعضای هیئتعلمی میگردد، استفاده از روشهای نظاممند برنامهریزی تا ارزیابی نتایج برنامهها میتواند سبب بهبود برنامههای توانمندسازی گردد. در نتیجه اعضای هیئتعلمی و افراد دخیل در برنامههای توانمندسازی باید نسبت به ضعفهای ذاتی برنامههای سنتی توانمندسازی آگاه گردند و درعینحال باید توجه داشت که توانمندسازی اعضای هیئتعلمی، فرآیندی پیچیده و دارای ساختاری درهمتنیده میباشد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
آموزش علوم پزشکی