molaei Z, Ahangarzadeh Rezaei S, Khalkhali H R. THE EFFECT OF HOPE-BASED GROUP THERAPY ON THE CANCER PATIENTS` QUALITY OF LIFE BASED ON SNYDER’S HOPE THEORY. Nursing and Midwifery Journal 2017; 15 (6) :404-414
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3111-fa.html
مولایی زاهد، آهنگر زاده رضایی سهیلا، خلخالی حمیدرضا. تأثیر گروهدرمانی امیدمحور، مبتنی بر نظریه امید اسنایدر بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان. مجله پرستاری و مامایی. 1396; 15 (6) :404-414
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3111-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روان پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- استادیار آموزش پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، sorezayee@yahoo.com
3- دانشیار آمار حیاتی، مرکز تحقیقات ایمنی بیمار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده: (6174 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: بیماری سرطان ازجمله اختلالات مزمنی است که بهشدت روی سلامت و درنتیجه کیفیت زندگی افراد تأثیرگذار است. بیماران مبتلا به سرطان استقلال و توانایی خود را برای شرکت مؤثر در خانواده و اجتماع ازدستداده و احساس فقدان شایستگی و عدم اطمینان میکنند. این مطالعه، باهدف بررسی تأثیر گروهدرمانی امید محور مبتنی بر نظریه امید اسنایدر، بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان مراجعهکننده به مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ارومیه در سال 95-1394 انجام گردید.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه تجربی از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی شده است که بر روی 40 بیمار مبتلا به سرطان مراجعهکننده به مرکز آموزشی درمانی امام خمینی ارومیه انجام شد. بیماران بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس بهطور تصادفی به دو گروه 20 نفری مداخله و کنترل تقسیم شدند. مشارکتکنندگان گروه مداخله به مدت 8 جلسه، هر هفته 1 جلسه تحت آموزش گروهی بر مبنای نظریه امید اسنایدر قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای جمعیت شناختی، امید اسنایدر و کیفیت زندگی مخصوص بیماران مبتلا به سرطان QLQ-C30 بود. دادهها از طریق نرمافزار SPSS و آزمونهای کای دو، تی مستقل و تی زوجی تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که گروهدرمانی امید محور، باعث افزایش میانگین نمرههای حیطه عملکردی و حیطه کیفیت زندگی در بیماران گروه مداخله شده است (05/0>P). ولی در حیطه علائم تفاوت معنیداری مشاهده نشد (05/0
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری