[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 15، شماره 4 - ( تیر 1396 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 252-262 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی و مقایسه سبک‌های دلبستگی کودکان 1 تا 3 ساله مهدکودکی و غیرمهدکودکی شهر ارومیه
مریم قبله ای1، علی زینالی 2
1- کارشناسی ارشد کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
2- دانشیار دانشیار گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، cognition20@yahoo.com
چکیده:   (406 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: دلبستگی تأثیر اساسی بر روی تکامل کودکان دارد و به همین دلیل در سال‌های اخیر بحث دلبستگی اهمیت زیادی پیدا کرده است. پژوهش حاضر باهدف ارزیابی و مقایسه سبک‌های دلبستگی کودکان 1 تا 3 ساله مهدکودکی و غیرمهدکودکی شهر ارومیه انجام شد.
 مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع علی مقایسه‌ای بود. جامعه آماری شامل همه کودکان مهدکودکی و غیرمهدکودکی 1 تا 3 ساله شهر ارومیه در سال تحصیلی 96-1395 بودند. نمونه پژوهش 400 کودک (200 مهدکودکی و 200 غیرمهدکودکی) 1 تا 3 ساله بودند که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. پرسشنامه سبک‌های دلبستگی کودکان (هاگر، 1999) توسط مادران کودکان تکمیل شد. داده‌ها با روش‌های توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد 336 کودک دلبستگی ایمن، 28 کودک دلبستگی اجتنابی، 21 کودک دلبستگی مقاوم و 15 کودک دلبستگی آشفته داشتند. از کودکان مهدکودکی 171 کودک دلبستگی ایمن، 13 کودک دلبستگی اجتنابی، 9 کودک دلبستگی مقاوم و 7 کودک دلبستگی آشفته و از کودکان غیرمهدکودکی 165 کودک دلبستگی ایمن، 15 کودک دلبستگی اجتنابی، 12 کودک دلبستگی مقاوم و 8 کودک دلبستگی آشفته داشتند. همچنین کودکان مهدکودکی و غیرمهدکودکی در دلبستگی‌های ایمن و اجتنابی‌تفاوت معنی‌دار داشتند، اما در دلبستگی‌های مقاوم و آشفته تفاوت معنی‌داری نداشتند. علاوه بر آن کودکان از لحاظ جنسیت و سن در انواع دلبستگی تفاوت معنی‌داری نداشتند (05/0>p).
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج می‌توان گفت کودکان مهدکودکی در مقایسه با کودکان غیرمهدکودکی از لحاظ سبک‌های دلبستگی در وضعیت بهتری قرار داشتند و مهدکودک‌ها تأثیر مثبتی بر شکل‌گیری و بهبود سبک‌های دلبستگی داشتند. بنابراین آنچه در شکل‌گیری سبک‌های دلبستگی نقش مهمی دارد، مکان نگهداری کودک (خانه یا مهدکودک) نیست، بلکه میزان در دسترس بودن مراقبان و حساس بودن آن‌ها به نیازهای کودکان است.
واژه‌های کلیدی: سبک‌های دلبستگی، دلبستگی ایمن، دلبستگی ناایمن، کودکان مهدکودکی، کودکان غیرمهدکودکی
متن کامل [PDF 455 kb]   (206 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشکی- روان شناسی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

gheblehi M, Zeinali A. EVALUATION AND COMPARISON THE 1 TO 3 YEAR-OLD CHILDREN’S ATTACHMENT STYLES IN KINDERGARTENS AND NON-KINDERGARTENS OF URMIA CITY. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2017; 15 (4) :252-262
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3114-fa.html
قبله ای مریم، زینالی علی. ارزیابی و مقایسه سبک‌های دلبستگی کودکان 1 تا 3 ساله مهدکودکی و غیرمهدکودکی شهر ارومیه. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1396; 15 (4) :252-262

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3114-fa.html

دوره 15، شماره 4 - ( تیر 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.049 seconds with 789 queries by yektaweb 3471