asadi hasanvand A, sodani M, Abbaspour Z. THE EFFECTIVENESS OF SOLUTION – FOCUSED GROUP THERAPY ON IMPROVE THE CHILDREN QUALITY OF LIFE. Nursing and Midwifery Journal 2017; 15 (6) :449-459
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3115-fa.html
1- دانشآموخته کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2- دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران (نویسنده مسئول) ، sodani_m@scu.ac.ir
3- استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده: (5103 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: کیفیت زندگی منعکسکننده خواستهها، امیدها و انتظارات کودکان و نوجوانان در ارتباط با حقایق کنونی و آینده زندگی آنهاست و افزایش و بهبود آن در فرزندان موجب سلامت روان، پیشرفت و تعالی خانواده و درنتیجه جامعه میشود. پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی درمان راهحل – محور به شیوه گروهی بر بهبود کیفیت زندگی فرزندان انجام شد.
مواد و روشها: طرح پژوهش حاضر یک طرح آزمایشی با گروه آزمایش و گواه با استفاده از روش پیشآزمون، پسآزمون و آزمون پیگیری است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان پسری است که در دبیرستانهای متوسطه اول شهر اهواز در سال 94-93 مشغول تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 30 دانشآموز میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای بهطور تصادف در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 7 جلسه 90 دقیقهای بهصورت یک جلسه در هفته، تحت مداخله درمان راهحل – محور به شیوه گروهی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36) استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس موردبررسی قرار گرفتند.
یافتهها: تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد درمان راهحل – محور به شیوه گروهی، کیفیت زندگی فرزندان و مؤلفههای آن (عملکرد جسمانی، محدودیت ایفای نقش ناشی از وضعیت جسمانی، محدودیت ایفای نقش ناشی از مشکلات هیجانی، نشاط، سلامت عاطفی، عملکرد اجتماعی، درد و سلامت عمومی) را در مرحله پسآزمون و آزمون پیگیری بهطور معنیداری افزایش داده است.
بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد درمان راهحل – محور به شیوه گروهی میتواند برای بهبود کیفیت زندگی فرزندان مورداستفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانپزشکی- روان شناسی