دوره 15، شماره 7 - ( مهر 1396 )                   جلد 15 شماره 7 صفحات 558-544 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adib-Hajbaghery M, Zare M. THE BARRIERS TO PATIENT EDUCATION FROM THE VIEWPOINT OF NURSES IN IRAN: A SYSTEMATIC REVIEW. Nursing and Midwifery Journal 2017; 15 (7) :544-558
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3304-fa.html
ادیب حاج باقری محسن، زارع محمد. موانع آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران در ایران: مرور سیستماتیک. مجله پرستاری و مامایی. 1396; 15 (7) :544-558

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3304-fa.html


1- استاد مرکز تحقیقات پرستاری ترما، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران (نویسنده مسئول) ، adib1344@yahoo.com
2- مرکز تحقیقات پرستاری ترما، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
چکیده:   (9696 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: آموزش به بیمار یکی از ابعاد مهم مراقبت‌های پرستاری و از نقش‌های کلیدی پرستار به شمار می‌رود. به همین دلیل، شناخت موانع آن می‌تواند تأثیر زیادی بر فرآیند توانمندسازی و ارتقاء کیفیت آموزش به بیمار داشته باشد. این مرور باهدف بررسی موانع آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران در ایران انجام شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مروری، مقالات تحقیقی در زمینه موانع آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران به دو زبان فارسی و انگلیسی، بدون محدودیت زمانی در بانک‌های اطلاعاتی: PubMed، Web of Sciences، ERIC، Science Direct، Scopus، ProQuest، Google Scholar، MagIran، SID، IranDoc و IranMedex جستجو شد. انجام پژوهش در ایران معیار اصلی ورود به مطالعه بود. پس از ارزیابی معیارهای ورود و کیفیت مقالات، 24 مقاله ازنظر محتوا دسته‌بندی و تحلیل گردید. یافته‌ها: طیف گسترده‌ای از موانع آموزش به بیمار در مطالعات ارائه شده است. پس از دسته‌بندی موضوعی، پنج حیطه اصلی شناسایی شد: 1) موانع مرتبط با پرستاران: کمبود وقت به دلیل تراکم کاری پرستاران 2) موانع مرتبط با بیماران: وضعیت نامساعد جسمی و روحی بیمار 3) موانع مدیریتی: عدم‌حمایت از سوی مدیران جهت رفع نیازهای آموزشی 4) موانع سازمانی: عدم تناسب تعداد بیماران و پرستاران و 5) موانع محیطی: عدم همکاری اعضای تیم درمانی در اجرای برنامه‌های آموزشی. بحث و نتیجه‌گیری: اکثر موانع اجرای آموزش به بیمار از دیدگاه پرستاران، مربوط به عوامل مرتبط با پرسنل پرستاری است. جهت بهبود وضعیت آموزش، ضروری است مدیران با اتخاذ تدابیری همچون تأمین نیروی پرستاری، اختصاص بودجه کافی و نظارت مناسب، پرستاران را در این امر مهم ترغیب نمایند.  
متن کامل [PDF 693 kb]   (9753 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb