دوره 16، شماره 4 - ( تیر 1397 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 302-295 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khezerloo S, Habibzadeh H, Rasouli D, rahmani A, ahangarzadeh rezai S. EFFECT OF VIDEO INFORMATION ON ANXIETY LEVEL AND HEMODYNAMIC PARAMETERS OF PATIENTS UNDERGOING CORONARY ANGIOGRAPHY. Nursing and Midwifery Journal 2018; 16 (4) :295-302
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3325-fa.html
خضرلو سمیه، حبیب زاده حسین، رسولی داوود، رحمانی علیرضا، آهنگرزاده رضائی سهیلا. بررسی تأثیر آموزش ویدیویی بر سطح اضطراب و پارامترهای همودینامیک بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر. مجله پرستاری و مامایی. 1397; 16 (4) :295-302

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3325-fa.html


1- دانشجوی دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول) ، khezerloos@yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
چکیده:   (4457 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: : آنژیوگرافی قلب یکی از متداول‌ترین روش‌هایی است که برای تشخیص و درمان بیماری عروق کرونر استفاده می‌شود. این روش تهاجمی اغلب منجر به اضطراب و ترس در بیماران می‌گردد. اضطراب از طریق افزایش متغیرهای همودینامیک، برای این بیماران پیامدهای منفی به همراه دارد. این مطالعه باهدف بررسی تأثیر آموزش ویدیویی بر سطح اضطراب و متغیرهای همودینامیک بیماران تحت آنزشوگرافی عروق کرونری انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بر روی 108 بیمار (54 نفر در هر گروه) تحت آنژیوگرافی عروق کرونر از تیر 94 تا مرداد 95 در بیمارستان فوق تخصصی قلب و عروق سیدالشهدا ارومیه انجام شد. نمونه‌گیری به شکل در دسترس انجام شد و تخصیص نمونه‌ها به دو گروه مداخله و کنترل به شکل تصادفی انجام شد. در گروه مداخله از روش آموزش ویدیویی استفاده شد و گروه کنترل نیز آموزش‌های روتین بیمارستان را دریافت کردند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر استفاده شد. متغیرهای همودینامک قبل و بعد از مداخله کنترل و ثبت شد. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری تی زوجی، تی مستقل و کای اسکوئر در نرم‌افزار SPSS19 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد که پس از مداخله آموزشی، متغیرهای فشارخون سیستولیک (007/0=P)، فشارخون دیاستولیک (001/0>P)، میزان تنفس (001/0>P) و ضربان قلب (001/0>P) در دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی‌دار داشت. همچنین اختلاف معنی‌داری بین سطح اضطراب (001/0>P) بعد از مداخله در دو گروه مشاهده شد. بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر، آموزش ویدیویی سطح اضطراب و علائم حیاتی بیماران را کاهش می‌دهد. بنابراین آموزش ویدیویی جهت بهبود کیفیت مراقبت‌های پرستاری و آموزش به بیمار قبل از رویه‌های تهاجمی مانند آنژیوگرافی، توصیه می‌شود.  
متن کامل [PDF 438 kb]   (1174 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb