Kiani A, Kiani S, Mokhtari R, Shirmohammadi N. THE RELATIONSHIP BETWEEN STRESSFUL BEHAVIORS WITH EMOTIONAL REGULATION, EMOTIONAL INTELLIGENCE AND EMOTIONAL CREATIVITY IN STUDENTS. Nursing and Midwifery Journal 2018; 16 (3) :177-187
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3330-fa.html
کیانی آرزو، کیانی سحر، مختاری رضا، شیرمحمدی نسیم. بررسی رابطه رفتارهای استرسزا با تنظیم هیجانی، هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی در دانشجویان. مجله پرستاری و مامایی. 1397; 16 (3) :177-187
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3330-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
2- کارشناس ارشد ارومیه
3- پزشک عمومی ارومیه
چکیده: (4548 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: هوش هیجانی بهعنوان یک مؤلفه تأثیرگذار در بحث روابط بین افراد مطرح میباشد. دانشجویانی که از تواناییهای هیجانی مناسبی در دانشگاه برخوردار نیستند با مسائل انضباطی بیشتری مواجه میگردند و ممکن است رفتارهای انحرافی بیشتری از آنها سر بزند. مهارت هیجانی میتواند مؤلفههای مختلفی را شامل شود که از مهمترین آنها میتوان به تنظیم هیجانی، هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی اشاره نمود. هدف از تحقیق حاضر بررسی رفتارهای استرسزا و رابطه آن با مؤلفههای هوش هیجانی، خلاقیت هیجانی دشواری در تنظیم هیجانی دانشجویان است.
مواد و روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. در این مطالعه 396 نفر(172زن، 224مرد) از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای نسبتی (ابتدا خوشهبندیشده و سپس متناسب با حجم هر خوشه نمونه موردنظر انتخاب شده است) انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه رفتارهای استرسزا، پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان، پرسشنامه هوش هیجانی شاته و پرسشنامه خلاقیت هیجانی آوریل مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد رفتارهای استرسزا با دشواری در تنظیم هیجان (بتا = 246/0) رابطه مثبت و معناداری و با هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی رابطه معنادار و منفی دارد.
بحث و نتیجهگیری: بر اساس نتایج میتوان بیان داشت مؤلفههای هوش هیجانی، خلاقیت هیجانی و دشواری در تنظیم هیجانی در پردازش اطلاعات هیجانی افراد مؤثر بوده و ادراک، تعاملات و رویارویی آنها با فضای آموزشی را تحت تأثیر قرار میدهند. توانایی بالا در این مؤلفهها سبب سازگاری و توانایی پایین در آنها سبب افزایش رفتارهای استرسزا و ناسازگارانه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانپزشکی- روان شناسی