دوره 16، شماره 7 - ( مهر 1397 )                   جلد 16 شماره 7 صفحات 526-517 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fazeldehkordi, khorsandi M, Roozbehani N, Mehdi R, Rajabi M. APPLICATION OF SOCIAL COGNITIVE THEORY FOR PREDICTING STRESS IN NON-NATIVE NEW STUDENTS OF ARAK UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES 2015-2016. Nursing and Midwifery Journal 2018; 16 (7) :517-526
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3397-fa.html
فاضل دهکردی زهرا، خورسندی محبوبه، روزبهانی نسرین، مهدی رنجبران، رجبی محمود. کاربرد سازه‌های اساسی نظریه شناخت اجتماعی در کاهش استرس دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 95-1394. مجله پرستاری و مامایی. 1397; 16 (7) :517-526

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3397-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
2- دانشیار گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران ، khorsandi.mahboobeh@gmail.com
3- استادیار گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
4- گروه اپیدمیولوژی و سلامت باروری، مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی باروری، پژوهشکده زیست شناسی و علوم پزشکی تولید مثل جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه رویان، تهران، ایران
5- مسئول مرکز مشاوره و راهنمایی دانشجویی، کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
چکیده:   (4436 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: اگر استرس‌های فرد، بیش از توانایی و ظرفیت مقابله وی باشد، می‌تواند در درازمدت، موجب ایجاد انواع اختلالات جسمی و روانی ایجاد شود، پیش‌بینی عوامل استرس‌زا به‌منظور برنامه‌ریزی برای مداخلات آموزشی ضروری است. لذا این پژوهش باهدف بررسی کاربرد سازه‌های تئوری شناختی– اجتماعی در پیش‌بینی استرس دانشجویان جدیدالورود غیربومی دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه مقطعی با استفاده از روش سرشماری در 156 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال تحصیلی 95-94 انجام شد. اطلاعات توسط پرسشنامه دموگرافیک، مقیاس استرس ادراک‌شده (کوهن)، مقیاس خودکارآمدی مقابله با مشکلات (چسنی) و حمایت اجتماعی ادراک‌شده (زیمت) جمع‌آوری شد که از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. سپس اطلاعات با آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه‌وتحلیل گردید. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد 6/25 درصد واحدهای پژوهش مذکر و 4/74 درصد آن‌ها مؤنث بوده. میانگین سنی شرکت‌کنندگان 51/0±99/18 بود. 8/28 درصد از دانشجویان دارای نمره استرس بالاتر از میانگین بودند. میانگین استرس دختران 03/8±6/21 و پسران 2/9±1/17 بود که نشان‌دهنده بالاتر بودن استرس در دانشجویان دختر است. عوامل پیشگویی‌کننده استرس دانشجویان، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی بود که هر دو از سازه‌های مهم تئوری شناختی- اجتماعی می‌باشند. بین استرس ادراک‌شده با خودکارآمدی (6/0- =r و 001/0p
متن کامل [PDF 502 kb]   (2095 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb