[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 16، شماره 6 - ( شهریور 1397 ) ::
جلد 16 شماره 6 صفحات 402-389 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثر بر کاهش تقاضای القایی از دیدگاه ارائه‌کنندگان خدمات سلامت در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران در سال 1396، یک مطالعه کیفی
بهنام انصاری1 ، سید مجتبی حسینی 2، محمد کریم بهادری3
1- دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراندانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استادیارگروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، dr_hosseini82@yahoo.com
3- دانشیار مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا… (عج)، تهران، ایران
چکیده:   (117 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: ناکارآمدی بخش عرضه به علت رفتار ارائه‌کنندگان خدمات سلامت می‌تواند موجب القای تقاضا به بیماران و افزایش هزینه‌های بخش سلامت شود. هدف این مقاله شناسایی عوامل مؤثر بر کاهش تقاضای القایی به‌صورت اختصاصی از دیدگاه ارائه‌کنندگان خدمات سلامت در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران است.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر به‌صورت کیفی و در سال 96 انجام شده است. برای جمع‌آوری داده‌ها از روش مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده گردید؛ بدین منظور 27 نفر از مسئولین و مدیران بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران با استفاده از رویکرد نمونه‌گیری هدفمند انتخاب گردیدند. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوا و برای طبقه‌بندی آن‌ها از نرم‌افزار Atlas-Ti استفاده گردید.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها به شناسایی 6 مقوله و 40 زیر مقوله منجر شد. این مقوله‌ها شامل عوامل اقتصادی، پایش، ساختار ارائه خدمات، عوامل آموزشی، عوامل مرتبط با سیاست‌گذاری و عوامل اجتماعی مؤثر بر کاهش تقاضای القایی بود و هرکدام از این مقوله‌ها نیز دارای زیر مقوله‌هایی بودند.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که در سیستم بهداشت و درمان ایران عوامل مختلفی وجود دارد که در کاهش تقاضای القایی مؤثر است ازجمله آن‌ها، می‌توان به روش‌های پرداخت گلوبال به پزشکان، اعمال کسورات و تعدیلات توسط بیمه‌ها اشاره کرد اما روش‌های دیگری نیز ازنظر ارائه‌کنندگان خدمات سلامت وجود دارد که می‌تواند به سیاست‌گذاران بخش سلامت کمک نماید تا راهبردهای جدیدی را جهت کاهش تقاضای القایی در سیستم بهداشت و درمان طراحی و ساماندهی نمایند.
واژه‌های کلیدی: تقاضای القایی، خدمات سلامت، هزینه‌های مراقبت سلامت
متن کامل [PDF 589 kb]   (45 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: متفرقه
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ansari B, hoseini M, bahadori M. DETERMINATS OF REDUCTION OF INDUCED DEMAND INSELECTED HOSPITALS THAT AFFILIATED WITH IUMS IN 2017; A QUALITATIVE STADY ON PROVIDER’S VIEW. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2018; 16 (6) :402-389
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3542-fa.html

انصاری بهنام، حسینی مجتبی، بهادری محمد کریم. عوامل مؤثر بر کاهش تقاضای القایی از دیدگاه ارائه‌کنندگان خدمات سلامت در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران در سال 1396، یک مطالعه کیفی. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1397; 16 (6) :402-389

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3542-fa.html



دوره 16، شماره 6 - ( شهریور 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781