[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 16، شماره 7 - ( مهر 1397 ) ::
جلد 16 شماره 7 صفحات 475-483 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه نوزادان ایران و دانشگاه مک مستر کانادا
دکتر لیلا ولیزاده1 ، دکتر وحید زمان زاده1 ، امین سهیلی1 ، اکرم رضاقلی فام1 ، محمدرضا منصوری آرانی 2
1- دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2- دانشجوی دکتری پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) ، mrm_mehr2006@yahoo.com
چکیده:   (155 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: دوره کارشناسی ارشد به دنبال تربیت فارغ‌التحصیلان حرفه‌ای و متخصص می‌باشد که بتوانند مراقبت‌های پرستاری مطلوب در عرصه‌های مختلف ارائه نموده و از طرفی بتواند ازلحاظ پژوهش مسائل و مشکلات را شناسایی و برطرف کند. این مطالعه باهدف مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه نوزادان در ایران و دانشگاه مک مستر کانادا و ارائه پیشنهاد‌های عملی و کارساز جهت بهبود کیفیت برنامه آموزشی انجام شده است.
مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی تطبیقی در سال 97 انجام شد. پس از جستجوی اینترنتی با عنوان برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه نوزادان در دانشگاه‌های معتبر جهان، دانشگاه مک مستر کانادا به دلیل تشابه نسبی رشته انتخاب‌شده و دو برنامه آموزشی با استفاده از الگوی Beredy در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه، تحلیل‌شده و نقاط قوت و ضعف آن‌ها ارزیابی گردید.
یافته‌ها: ارزش‌ها و باورهای هر دو برنامه آموزشی بر اساس عقاید و ارزش‌های حاکم بر جامعه بوده و هر دو برنامه آموزشی دارای رسالت واضح و روشن بودند. در برنامه درسی ایران؛ نقش‌های مراقبتی حمایتی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی به‌عنوان نقش‌های آتی دانش‌آموختگان ذکر شده بود که در برنامه کانادا هیچ‌گونه اشاره‌ای به آن نشده بود. همچنین نحوه پذیرش دانشجو و واحدهای درسی دوره در برنامه درسی دانشگاه مک مستر جامع‌تر و مرتبط‌تر از برنامه ایران بود.
بحث و نتیجه‌گیری: برنامه درسی پرستاری مراقبت‌های ویژه نوزادان در ایران غالباً متمرکز بر پژوهش بوده و نسبت به برنامه درسی دانشگاه مک‌مستر کانادا دارای نواقص اجرایی در رابطه با شروط پذیرش دانشجویان، غنی‌سازی توانمندی‌ها و مهارت‌های عملی تخصصی مرتبط با نوزادان در دانشجویان و ایجاد جایگاه بهتر در بالین برای دانش‌آموختگان این مقطع بوده است. لذا می‌توان با رفع این مشکلات در جهت ارتقای هر چه بیشتر کیفیت این دوره در ایران، گام برداشت.
 
واژه‌های کلیدی: برنامه آموزشی، کارشناسی ارشد، پرستاری مراقبت‌های ویژه نوزادان
متن کامل [PDF 456 kb]   (76 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Valizadeh L, Zamanzadeh V, Soheili A, Rezagolifam A, Mansouri Arani M R. A COMPARATIVE STUDY ON THE NEONATAL NURSING CURRICULUM IN IRAN AND IN MCMASTER UNIVERSITY OF CANADA. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2018; 16 (7) :475-483
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3558-fa.html

ولیزاده لیلا، زمان زاده وحید، سهیلی امین، رضاقلی فام اکرم، منصوری آرانی محمدرضا. بررسی تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه نوزادان ایران و دانشگاه مک مستر کانادا. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1397; 16 (7) :475-483

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3558-fa.html



دوره 16، شماره 7 - ( مهر 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3795