Valizadeh L, Zamanzadeh V, Soheili A, Rezagolifam A, Mansouri Arani M R. A COMPARATIVE STUDY ON THE NEONATAL NURSING CURRICULUM IN IRAN AND IN MCMASTER UNIVERSITY OF CANADA. Nursing and Midwifery Journal 2018; 16 (7) :475-483
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3558-fa.html
ولیزاده لیلا، زمان زاده وحید، سهیلی امین، رضاقلی فام اکرم، منصوری آرانی محمدرضا. بررسی تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان ایران و دانشگاه مک مستر کانادا. مجله پرستاری و مامایی. 1397; 16 (7) :475-483
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3558-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2- دانشجوی دکتری پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) ، mrm_mehr2006@yahoo.com
چکیده: (4713 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: دوره کارشناسی ارشد به دنبال تربیت فارغالتحصیلان حرفهای و متخصص میباشد که بتوانند مراقبتهای پرستاری مطلوب در عرصههای مختلف ارائه نموده و از طرفی بتواند ازلحاظ پژوهش مسائل و مشکلات را شناسایی و برطرف کند. این مطالعه باهدف مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان در ایران و دانشگاه مک مستر کانادا و ارائه پیشنهادهای عملی و کارساز جهت بهبود کیفیت برنامه آموزشی انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی تطبیقی در سال 97 انجام شد. پس از جستجوی اینترنتی با عنوان برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان در دانشگاههای معتبر جهان، دانشگاه مک مستر کانادا به دلیل تشابه نسبی رشته انتخابشده و دو برنامه آموزشی با استفاده از الگوی Beredy در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، تحلیلشده و نقاط قوت و ضعف آنها ارزیابی گردید.
یافتهها: ارزشها و باورهای هر دو برنامه آموزشی بر اساس عقاید و ارزشهای حاکم بر جامعه بوده و هر دو برنامه آموزشی دارای رسالت واضح و روشن بودند. در برنامه درسی ایران؛ نقشهای مراقبتی حمایتی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی بهعنوان نقشهای آتی دانشآموختگان ذکر شده بود که در برنامه کانادا هیچگونه اشارهای به آن نشده بود. همچنین نحوه پذیرش دانشجو و واحدهای درسی دوره در برنامه درسی دانشگاه مک مستر جامعتر و مرتبطتر از برنامه ایران بود.
بحث و نتیجهگیری: برنامه درسی پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان در ایران غالباً متمرکز بر پژوهش بوده و نسبت به برنامه درسی دانشگاه مکمستر کانادا دارای نواقص اجرایی در رابطه با شروط پذیرش دانشجویان، غنیسازی توانمندیها و مهارتهای عملی تخصصی مرتبط با نوزادان در دانشجویان و ایجاد جایگاه بهتر در بالین برای دانشآموختگان این مقطع بوده است. لذا میتوان با رفع این مشکلات در جهت ارتقای هر چه بیشتر کیفیت این دوره در ایران، گام برداشت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری