دوره 17، شماره 1 - ( فروردین 1398 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 40-32 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vasegh Rahimparvar F, kharaghani K, modarres M, Kazemnejad A. DESIGNING OF A MIDWIFERY ATTITUDE QUESTIONNAIRE ABOUT MIDWIFERY TEXTBOOKS. Nursing and Midwifery Journal 2019; 17 (1) :32-40
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3650-fa.html
واثق رحیم پرور فاطمه، خراقانی خدیجه، مدرس مریم، کاظم نژاد انوشیروان. طراحی پرسشنامه نگرش ماماهای ایرانی در مورد درس‌نامه‌های مامایی. مجله پرستاری و مامایی. 1398; 17 (1) :32-40

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3650-fa.html


1- دانشکده پرستاری و مامایی تهران
2- دانشجوی ارشد مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران، (نویسنده مسئول) ، kh_kharaghani@razi.tums.ac.ir
3- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (3544 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: منابع درسی دانشجویان، نقش مهمی در شکل‌گیری هویت حرفه‌ای آن‌ها دارد. بررسی نگرش افراد مرتبط با یک حرفه، لازمه ایجاد بهینه‌سازی در آموزش و بهبود در عملکرد افراد مشغول خدمت در آن می‌باشد. تعیین نگرش مدرسین مامایی در راستای بهره‌مندی بیشتر از منابع مختص مامایی در امر آموزش مامایی اهمیت فراوانی دارد، لذا هدف این پژوهش طراحی و بررسی پایایی و روایی پرسشنامه نگرش ماماها نسبت به درس‌نامه‌های مامایی است. مواد و روش کار: مطالعه حاضر، یک مطالعه تحلیلی است. جهت تعیین روایی محتوا از روش جدول لاوشی استفاده گردید. پذیرش عبارات بر مبنای کسب نمره حداقل 62/0 برای نسبت روایی محتوایی و 79/0 برای شاخص روایی محتوایی انجام شد. برای بررسی پایایی، پرسشنامه توسط 30 نفر از اساتید مامایی تکمیل و سپس پایایی به روش آلفای کرونباخ و معیار پذیرش 75/0 محاسبه گردید. محاسبات با نرم‌افزار SPSS نسخه 17 انجام شد.. یافته‌ها: بر اساس مصاحبه‌ها 17 عبارت تعیین گردید. سه عبارت به دلیل اینکه نسبت روایی محتوایی کم‌تر از 62/0 بود حذف شدند. متوسط مقدار نسبت روایی محتوایی برای عبارات باقیمانده، 83/0 بود. ضریب آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمد. بحث و نتیجه‌گیری: پرسشنامه نگرش ماماها در مورد درس‌نامه‌های مامایی، ابزاری پایا و روا است و می‌تواند نگرش گروه‌های مختلف مامایی ازجمله مدرسین، دانشجویان و دانش‌آموختگان مامایی را نسبت به درس‌نامه‌های مامایی بسنجد.  
متن کامل [PDF 488 kb]   (1103 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مامایی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb