دوره 17، شماره 1 - ( فروردین 1398 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

valizadeh L, mousavi shabestari M, neshat H. COMPARISON OF EMERGENCY NURSING MASTER’S EDUCATION PROGRAM IN IRAN AND AUSTRALIA: A DESCRIPTIVE-COMPARATIVE STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2019; 17 (1) :1-10
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3675-fa.html
ولی زاده لیلا، موسوی شبستری میترا، نشاط هانیه. مقایسه برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس در ایران و استرالیا: یک مطالعه توصیفی- تطبیقی. مجله پرستاری و مامایی. 1398; 17 (1) :1-10

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3675-fa.html


1- دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
2- دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز (نویسنده مسئول) ، mousavi_sha@yahoo.com
چکیده:   (3570 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: برنامه آموزشی طرحی است حاوی سیاست‌ها، اهداف، راهبردها و برنامه عمل مربوط به توسعه یک نظام یا یک نهاد آموزشی در خلال یک دوره زمانی معین که روش‌ها اجرا و ارزیابی و نیز منابع موردنیاز برای تحقق سیاست‌ها و اهداف در آن پیش‌بینی شده است. با مقایسه برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها، شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه‌های فعلی پرستاری می‌توان دانش‌آموختگانی توانمند و مسلط بر مهارت‌های تخصصی پیشرفته مرتبط با رشته را تربیت نمود که با انجام این مهم نیل به اهداف برنامه مقدور خواهد گردید. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تطبیقی است که در سال 1397 انجام‌شده و بر اساس الگوی Bereday مقایسه انجام گرفته است و این الگو شامل چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه است. یافته‌ها: هر دو کشور طبق اصول اساسی برنامه‌ریزی استراتژیک دارای رسالت، چشم‌انداز و فلسفه است. چشم‌انداز ایران به این اشاره می‌کند که با گسترش مرزهای دانش از کشورهای سرآمد بین‌المللی باشد اما استرالیا بر آن است که یک نوآور در آموزش باشد و در رابطه با تحقیق، رهبر جهانی شود. بحث و نتیجه‌گیری: پذیرش داوطلب نه بر اساس آزمون بلکه بر اساس علاقه فرد و توجه به اشتغال فرد در بخش اورژانس، تنوع و انعطاف‌پذیری در برنامه‌های درسی و تعریف جایگاه‌های شغلی مطابق با واحدهای گذرانده شده، می‌تواند منجر به بهبود مراقبت‌های پرستاری در این زمینه شود و بازنگری، توجه به اصلاح و استفاده از تجارب دانشگاه‌های پیشرو توصیه می‌شود.  
واژه‌های کلیدی: اورژانس، پرستاری، کوریکولوم، تطبیقی
متن کامل [PDF 425 kb]   (1168 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb