Jokar M, Kavi E, Faramarzian Z, Seif Z, Bazrafshan M. NURSING STUDENTS AND NURSES ATTITUDE TOWARD SPIRITUALITY AND SPIRITUAL CARE. Nursing and Midwifery Journal 2019; 17 (2) :120-130
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3704-fa.html
جوکار مژگان، کاوی اسماعیل، فرامرزیان زهره، سیفی زهرا، بذرافشان محمد رفیع. بررسی نگرش به معنویت و مراقبت معنوی در بین پرستاران و دانشجویان پرستاری. مجله پرستاری و مامایی. 1398; 17 (2) :120-130
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3704-fa.html
1- کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، مربی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ، ایران
2- کارشناسی ارشد اتاق عمل، مربی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشکده علوم پزشکی لارستان، لارستان، ایران
3- کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، مربی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشکده علوم پزشکی لارستان، لارستان، ایران
4- کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه، مربی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشکده علوم پزشکی لارستان، لارستان، ایران
5- دکترای پرستاری، استادیار گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشکده علوم پزشکی لارستان، لارستان، ایران(نویسنده مسئول) ، mrbazr@sums.ac.ir
چکیده: (4396 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: معنویت بعد مهمی از پرستاری کلنگر بوده و مراقبت معنوی جهت حصول اطمینان از دستیابی به اهداف آموزشی در حرفه پرستاری، ارائه مراقبت مطلوب و کسب حداقل استانداردهای صلاحیت حرفهای و حفظ و ارتقاء آن ضروری است. این پژوهش باهدف بررسی نگرش پرستاران و دانشجویان پرستاری به معنویت و مراقبت معنوی انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی – مقطعی است و جامعه پژوهش آن شامل کلیه دانشجویان دانشکده علوم پزشکی لارستان و پرستاران شاغل در مراکز آموزشی- درمانی لارستان بودند. در این تحقیق 221 نفر با روش تصادفی ساده از بین افراد موردنظر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و مقیاس سنجش معنویت و مراقبت معنوی (Spiritual Care Perspectives Scale) طراحیشده توسط رید[1](1986) بود. دادهها با استفاده از جداول یکبعدی (تعداد و درصد)، محاسبهی شاخصهای عددی (میانگین و انحراف معیار)، آزمون آماری تی تست مستقل و با کمک نرمافزار SPSS نسخه شماره 25 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: از مجموع 221 نفر افراد شرکتکننده در تحقیق 93 نفر (1/42 درصد) پرستار و 128 نفر (9/57 درصد) دانشجوی پرستاری بودند. ارزیابی نمره کل کسبشده نشان میدهد اکثریت پرستاران (5/49 درصد) دارای نمره بین 92-63 (وضعیت مطلوب) و دانشجویان پرستاری (100 درصد) دارای نمره بین 62-32 (وضعیت متوسط) بودند. همچنین یافتههای این پژوهش حاکی از آن بود که بین میانگین نمرات نگرش به معنویت و مراقبت معنوی و متغیر جنسیت و وضعیت شغلی اختلاف معنیداری وجود داشت. (P
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری