دوره 17، شماره 7 - ( مهر 1398 )                   جلد 17 شماره 7 صفحات 514-505 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamaei F, Barkhordari M, Nasiriani K, Fallahzadeh H. EFFECT OF PEER EDUCATION ON SYMPTOMS CLUSTER AND SELF-EFFICACY IN PATIENTS WITH BREAST CANCER. Nursing and Midwifery Journal 2019; 17 (7) :505-514
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3813-fa.html
کمایی فرزانه، برخورداری معصومه، نصیریانی خدیجه، فلاح زاده حسین. تأثیر آموزش همتا بر علائم خوشه‌ای و خودکارآمدی در بیماران مبتلا به سرطان پستان. مجله پرستاری و مامایی. 1398; 17 (7) :505-514

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3813-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی علی ابن ابیطالب، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران ، fkamaee@yahoo.com
2- دکترای پرستاری، استادیار، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی علی ابن ابیطالب، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران (نویسنده مسئول)
3- دکترای پرستاری، دانشیار، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
4- دکترای آمار زیستی، استاد، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
چکیده:   (3274 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: سرطان پستان شایع‌ترین بدخیمی شناخته‌شده در زنان می‌باشد. این بیماران پس از درمان، اغلب نشانه‌های ناراحت‌کننده‌ای از قبیل درد، اختلالات خواب، اضطراب و خستگی را تجربه می‌کنند. درعین‌حال، آن‌ها ارتباط کمتری با ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی دارند و خودکارآمدی آن‌ها جهت کنترل این علائم نقش اساسی دارد. هدف از انجام این مطالعه تعیین تأثیر آموزش توسط همتا بر علائم خوشه‌ای (درد، اضطراب، خستگی، اختلال خواب) و خودکارآمدی بیماران مبتلابه سرطان پستان می‌باشد. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع کار آزمایی بالینی تصادفی بوده است که 100 خانم مبتلابه سرطان پستان بر اساس جدول آماری مورگان جرسی به‌صورت تصادفی انتخاب و به‌صورت تخصیص تصادفی در گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. قبل و بعد از انجام مداخله پرسشنامه‌های دموگرافیک، سنجش خودکارآمدی شرر، سنجش درد، سنجش اضطراب بک، سنجش خستگی پایپر، سنجش اختلال خواب پترزبورگ جهت دو گروه تکمیل گردید. جهت گروه آزمون، آموزش توسط همتا به‌صورت جلسات گروهی، طی 8 جلسه اجرا گردید و برای گروه کنترل، آموزش روتین انجام می‌شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم‌افزار SPSS صورت گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد 50 نفر نمونه در هر گروه ازنظر سن و سابقه خانوادگی سرطان تفاوت معناداری نداشتند. نرمال بودن نمرات علائم خوشه‌ای و خودکارآمدی مقدار چولگی بررسی شد که داده‌ها از توزیع نرمال پیروی می‌کرد. مقایسه میانگین نمرات علائم خوشه‌ای در پس‌آزمون ازنظر درک افراد از درد، اضطراب، خستگی و کیفیت خواب بین گروه آزمون و کنترل تفاوت معنی‌داری نشان داد (05/0>P). و همچنین میانگین نمره خودکارآمدی گروه آزمون و کنترل بعداً از مطالعه تفاوت معنی‌داری داشت (05/0>P). بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج آموزش توسط همتا علائم خوشه‌ای و خودکارآمدی را در بیماران مبتلابه سرطان پستان بهبود داده بود؛ بنابراین به پرستاران و متخصصین حوزه سلامتی توصیه می‌شود ضمن حمایت از تشکیل گروه‌های حمایت و آموزش توسط آن‌ها به مددجویان، به‌عنوان روش مکمل در کنار سایر مداخلات مراقبتی به‌کارگیرند.
متن کامل [PDF 461 kb]   (1082 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb