[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 17، شماره 7 - ( مهر 1398 ) ::
جلد 17 شماره 7 صفحات 505-514 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش همتا بر علائم خوشه‌ای و خودکارآمدی در بیماران مبتلا به سرطان پستان
فرزانه کمایی 1، معصومه برخورداری2 ، خدیجه نصیریانی3 ، حسین فلاح زاده3
1- گروه پرستاری داخلی جراحی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران ، fkamaee@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی یزد (نویسنده مسئول)
3- دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
چکیده:   (118 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: سرطان پستان شایع‌ترین بدخیمی شناخته‌شده در زنان می‌باشد. این بیماران پس از درمان، اغلب نشانه‌های ناراحت‌کننده‌ای از قبیل درد، اختلالات خواب، اضطراب و خستگی را تجربه می‌کنند. درعین‌حال، آن‌ها ارتباط کمتری با ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی دارند و خودکارآمدی آن‌ها جهت کنترل این علائم نقش اساسی دارد. هدف از انجام این مطالعه تعیین تأثیر آموزش توسط همتا بر علائم خوشه‌ای (درد، اضطراب، خستگی، اختلال خواب) و خودکارآمدی بیماران مبتلابه سرطان پستان می‌باشد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع کار آزمایی بالینی تصادفی بوده است که 100 خانم مبتلابه سرطان پستان بر اساس جدول آماری مورگان جرسی به‌صورت تصادفی انتخاب و به‌صورت تخصیص تصادفی در گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. قبل و بعد از انجام مداخله پرسشنامه‌های دموگرافیک، سنجش خودکارآمدی شرر، سنجش درد، سنجش اضطراب بک، سنجش خستگی پایپر، سنجش اختلال خواب پترزبورگ جهت دو گروه تکمیل گردید. جهت گروه آزمون، آموزش توسط همتا به‌صورت جلسات گروهی، طی 8 جلسه اجرا گردید و برای گروه کنترل، آموزش روتین انجام می‌شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم‌افزار SPSS صورت گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد 50 نفر نمونه در هر گروه ازنظر سن و سابقه خانوادگی سرطان تفاوت معناداری نداشتند. نرمال بودن نمرات علائم خوشه‌ای و خودکارآمدی مقدار چولگی بررسی شد که داده‌ها از توزیع نرمال پیروی می‌کرد. مقایسه میانگین نمرات علائم خوشه‌ای در پس‌آزمون ازنظر درک افراد از درد، اضطراب، خستگی و کیفیت خواب بین گروه آزمون و کنترل تفاوت معنی‌داری نشان داد (05/0>P). و همچنین میانگین نمره خودکارآمدی گروه آزمون و کنترل بعداً از مطالعه تفاوت معنی‌داری داشت (05/0>P).
بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج آموزش توسط همتا علائم خوشه‌ای و خودکارآمدی را در بیماران مبتلابه سرطان پستان بهبود داده بود؛ بنابراین به پرستاران و متخصصین حوزه سلامتی توصیه می‌شود ضمن حمایت از تشکیل گروه‌های حمایت و آموزش توسط آن‌ها به مددجویان، به‌عنوان روش مکمل در کنار سایر مداخلات مراقبتی به‌کارگیرند.
واژه‌های کلیدی: آموزش، همتا، علائم خوشه‌ای، خودکارآمدی، سرطان پستان، خستگی، اضطراب، کیفیت خواب، درد
متن کامل [PDF 461 kb]   (89 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kamaei F, Barkhordari M, nasiriani K, fallah zadeh H. EFFECT OF PEER EDUCATION ON SYMPTOMS CLUSTER AND SELF-EFFICACY IN PATIENTS WITH BREAST CANCER. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2019; 17 (7) :505-514
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3813-fa.html

کمایی فرزانه، برخورداری معصومه، نصیریانی خدیجه، فلاح زاده حسین. تأثیر آموزش همتا بر علائم خوشه‌ای و خودکارآمدی در بیماران مبتلا به سرطان پستان. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1398; 17 (7) :505-514

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3813-fa.html



دوره 17، شماره 7 - ( مهر 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4006