دوره 17، شماره 6 - ( شهریور 1398 )                   جلد 17 شماره 6 صفحات 484-473 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aliafsari Mamaghani E, Rahmani A. STRESS AND FEAR RESOURCES OF NURSING STUDENTS IN CLINICAL SETTINGS: A REVIEW STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2019; 17 (6) :473-484
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3868-fa.html
علی افسری ممقانی ابراهیم، رحمانی آزاد. منابع استرس و ترس دانشجویان پرستاری در بالین: مطالعه مروری. مجله پرستاری و مامایی. 1398; 17 (6) :473-484

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3868-fa.html


1- استادیار پرستاری، گروه آموزش پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی مراغه (نویسنده مسئول) ، ealiafsari@gmail.com
2- دانشیار، پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده:   (2957 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: استرس بالای تجربه‌شده توسط دانشجویان پرستاری در بالین از موانع مهم یادگیری و حرفه‌ای شدن آن‌ها می­باشد. برای حل چنین مشکلی شناسایی و دسته‌بندی منابع ترس و استرس دانشجویان در محیط بالینی ایران ضروری به نظر می‌رسد، که مطالعه حاضر باهدف مرور و جمع­بندی منابع استرس و ترس دانشجویان پرستاری در بالین انجام شد. روش کار: در مرور متون در پایگاه داده‌های Irandoc, Iranmedex, Magiran, SID, Google scholar، Elsevier، ProQuest، Scopus در بازه زمانی سال‌های 2000-2017، 28 مقاله معیارهای ورود به مطالعه را کسب کردند که به منابع ترس و استرس دانشجویان پرستاری در بالین پرداخته بودند. یافته‌ها: بیشتر مطالعات ورود به بالین را به‌عنوان یکی از منابع ترس و استرس دانشجویان در دوره تحصیلی یادکرده بودند. ترس از انجام اشتباه کار از منابع مهم ترس و استرس دانشجویان موقع حضور در بالین بود. هرچند ناآشنایی با بخش و یا تجهیزات و حتی ارتباط با بیماران، پرستاران و سایر کادر درمانی نیز از منابع عمده ترس و استرس دانشجویان شناسایی‌شده بود. بحث و نتیجه‌گیری: احساس نداشتن حامی مناسب در بالین توسط دانشجو و کمبود اعتماد به صلاحیت نظری و عملی در دانشجو برای انجام مراقبت در بالین  می‌تواند ریشه بیشتر ترس‌ها و استرس‌های آن‌ها باشد. آشناسازی دانشجویان با محیط بالینی قبل از ورود به بالین، استفاده از مربیان دلسوز و باتجربه و نیز آموزش روش‌های مقابله با استرس می‌تواند در کسب تجارب بالینی مثبت توسط دانشجویان کمک‌کننده باشد.
متن کامل [PDF 458 kb]   (716 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb